Fjernvarme kontra luft til vand varmepumpe?

Hej.

Jeg står og skal til at købe hus hvor der i forvejen er et eksisterende gammelt oliefyr som skal skrottes. Jeg overvejer så hvad det bedste alternativ er? Jeg kan få koblet fjernvarme til for ca 30.000, og en luft til vand varmepumpe kan jeg måske anskaffe for 40-50.000 (jeg arbejder selv indenfor køleteknik så kan få noget rabat på anlægget og kan lave det hele selv).

Men hvad ville i så vælge, og hvad vil være den billigste og bedste løsning på længere sigt?

På forhånd tak :)

Mvh Rasmus

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Varmepumpen ville jeg tage. Man kan så supplere med solceller på et tidspunkt. Samt elprisen i fremtiden kommer til at blive billigere om natten. nok.

Med fjernvarme er man låst af hvad politikerne synes der skal være af afgifter og tilskud/ikke tilskud. Og du slipper for et fast højt abonnement, uanset forbruget.

Med el har du mulighed for at supplere selv.

Hvordan er det med tilslutningspligt i dit område?



Elektronikteknikeren

Det kommer helt an på hvad fjernvarmeprisen er, hvor godt huset er isoleret, og om det er klar til lavtemperatur opvarmning.

Det ville selvfølgelig være nærliggende at vælge varmepumpen når du selv har mulighed for at installere. Så er der det æstetiske, jeg har endnu ikke set en udedel der er flot. Endvidere er vedligeholdelsen væsentlig dyrere end et fjernvarmeanlæg.


Søren O

Kommer an på hvor lav en fremløbstemperatur huset kan køre med på de kolde dage. Det kan du måske spørge ejer om. Hvis de skal alt for meget over 55C ryger økonomien i en varmepumpe


Gaffatape, WD40 og en stor hammer!

Tak for de gode svar!

Nej der er ikke tilslutningspligt i området.

Da det er et dødsbo har jeg desværre ikke mulighed for at høre tidligere ejer mht. opvarming med lavtemperaturer samt isolering. Men jeg kan se at der sidste år er blevet brugt over 30.000 på olie, så det er nok ikke super godt isoleret.

Og nej, sådan en udedel er bare ikke særlig pæn...

RasBo skrev den 15-03-2019 20:27:59

Kommer an på hvor lav en fremløbstemperatur huset kan køre med på de kolde dage. Det kan du måske spørge ejer om. Hvis de skal alt for meget over 55C ryger økonomien i en varmepumpe

 Er det ikke retur temperaturen der helst skal være så lav som muligt ?

Her sender vi omkring 38"varm fjernvarme retur til varmeværket 

Annonce

Havde jeg 50.000 kr og stod for at skulle installere nyt varmeanlæg, havde jeg valgt noget af det ypperste inden for træpillefyr, så var jeg osse fri for enten at udskifte radiatorer/rørførring, eller være afhængig af kollektiv varmeforsyning. På træpiller ville varmeudgiften min. kunne halveres i forhold til olie. Og så er der vist osse et pænt energitilskud at hente ved udskiftning af det gl. oliefyr. http://q-pro.dk/windhager-biofyr.htm

Angående udseende så synes jeg denne er blandt de pænere.  https://www.dvienergi.com/ Sådan et Windhager får du vel ikke for omkring 50000?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

38o retur til fjernvarmen - så er "jetdirect's" anlæg bestemt ikke egnet til varmepumpedrift. Et gulvvarmeanlæg burde kunne klare sig med max. 35o i fremløb.

Et pillefyr er bestemt også en fin løsning. Min personlige holdning er at det ikke hører hjemme i et fjernvarmeforsynet område. Fjernvarmen burde prismæssigt kunne være med. Et pillefyr klarer jo ikke sig selv. Er det ikke noget med ugentlig rensning, og hvor længe holder et pillefyr - der er altså betydelige driftudgifter. Der er ikke nogen forsyningsform ud over elopvarmning, hvor udgifterne til vedligehold er lavere end fjernvarme.


Søren O

Tja.. man skal selvfølgelig alt efter ens forbrug og størrelsen på pilletanken hælde træpiller i magasinet 1 - 2 gange om ugen og slæbe aske ud 1 (måske 2) gang/e i fyringssæsonen. Og med den fornemme virkningsgrad fyret kan præstere vil jeg mene man kan lave en kwh til i hvert fald under 40 øre i DDK priser - i tyske priser endnu billigere, træpillepriser er pt. 1,50 kr/kg + transport. (det er vist de færreste fjernvarmeanlæg der kan konkurrere til den pris). Jeg læser da fyret fås til under 50.000 kr excl. installation og evt. ny skorsten, men her tænker jeg da at energitilskuddet bestemt vil tage toppen af prisen. (og er man "lav-det-selv" mand er der osse noget at hente vil jeg mene). Garantien er heller ikke og kimse af. Ang. rengøring og vedligeholdelse mener jeg at vide et årligt service eftersyn burde være tilstrækkeligt. Personligt synes jeg som træpillemand det er et helt igennem lækkert pillefyr, i hvert fald i forhold til det jeg selv har nu, som jeg iøvrigt er fint tilfreds med.      

Ps. Og afskrivningstiden på 4 - 5 år er da til at overse.   

Jeg må give Frank Chr. ret. Uafhængighed er der den ultimative tilfredsstillelse som ikke kan måles i kroner og ører.

Med fjernvarme er du i lommen på hvad politikerne har røget den pågældende dag.   

Med ubegrænsede adgang til brænde, er jeg en torn i øjet på forsyningsselskaberne, som ser min adfærd stærkt generende for udbetaling af bonuser til "guldfasanerne" for blot at passe deres arbejde.   

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis