led

hvordan måler man med et multimeter apparat om en led lyskilde virker eller er gået i stykker?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis du hart selve LED'en i hånden så påtryk en passende strøm og mål spændingen over den. I stedet for at måle spændingen kan du dog også blot se om den lyser.

Er der tale om en LED plus elektronik, så kan du kun i visse tilfælde bruge et multimeter og det kræver, at du har et diagram over elektronikken og forstår funktionen af denne. 

ok, men det har jeg ikke mulighed for. Der er tale om et loftspot, hvor jeg er i tvivl om det er led-lyskilden, trafoen eller andet, der ikke virker. Men jeg kal vel måle med multimeteret, om der er strøm i ledningen til led-lyskilden? og tage den derfra.

Hvis der er en spænding på fatningen, som svarer til den nominelle spænding, så må man formode, at lyskilden er defekt, hvis den har kontakt til fatningens terminaler.

Du kan jo også blot prøve med en anden pære med samme specifikationer.

tak for det - ved du om der plejer at være en sikring i en trafo?

Det er der nok. Det kan også være en komponent eller et stykke printbane som er dimensioneret til at agere sikring under visse forhold. Der er formentlig ikke nogle brugerudskiftelig sikring i den, hvis det var det spørgsmålet gik på.

Jeg går her ud fra at det er en elektronisk transformer?


Elektronikteknikeren
Annonce

Ok, tak for svarene.

Hvis det er en lyskilde med trafo indbygget, så ud med den og køb en ny.

Hvis det er LED dioder som er forsynet med en trafo, så er det næsten altid trafoen/driveren der er i stykker. Der er ikke noget elektronik i lysdioden. Så udskift trafo'en.

Du kan godt komme ud for at måle spænding på trafo'en, men det er ikke nødvendigvis den spænding som lysdioden/erne skal have for at lyse.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

men som skrevet, mål om der er spænding i din fatning er der det, så er det lyskilden der er defekt... er der ingen så er det traffoen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis