tagpap fastgørelse på 12mm OSB?

Ved at planlægge hvordan tagpap skal på taget er:

Spær med 60 afstand og så:

NPI OSB/3 gulv/tag TG2 12x1220x2440mmmed fer og not

Tænker at lave en 2lags løsning men hvordan fastgøres underlag når tagplade kun er 12mm

https://www.phonixtagmaterialer.dk/sites/default/files/uploads/PTM-Brochurer/Tagpapguide_2018_WEB.pdf

Overstående pdf nævnes krydsfiner med 15mm til sømning jeg har mindre så kan jeg stadig sømme eller?

Ligger man undertag i fald retningen eller på tværs af faldretningen?

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg mener din CC 60 er for stor når du kun tænker på at anvende en 12 mm OSB 3 plade. 

Jeg vil anbefale dig at bruge tagkrydsfiner 15 eller 18mm

Jeg tror du mener underpap - og ikke undertag.

Da jeg fik lagt underpap lå det på tværs af faldretningen. Det blev svejst på - men man kan også sømme det.

Ifølge NPI´s monteringsvejledning for OSB 3 plader, så kan en 12mm bruges med understøtning pr. 610mm på fladt tag, og endnu større afstand jo større hældning der kommer på taget. Jeg ville dog også gå op i tykkelsen til et tagpaptag. Ifølge dit eget link Always, så anbefaler Tagpapbranchens Oplysningsråd (TOR), at tykkelsen på krydsfiner er minimum 15mm (side 12), og på side 13 står der at krydsfiner skal være min. 15mm ved sømning af tagpap.

hvad dimension har disse tagbrædder så det frem for tag krydsfiner på 15mm?

jeg har 1:40 fald så benytter 1-lags løsning fra : 

Isola tagpap mestertekk sort 1x7mtr 1-lags tagpap 1,5gr

har fundet frem til disse : Rupl. tagbrædder m/endenot 25x125 mm

taget er til et isoleret skur uden varme udover den fra jorden - støbt randfundament

er det bare en terasse skrue 4,2 50mm der skal i for hver spær den krydser? eller skal der to?

Kan se at tagbrædder er Dimension: 25x125 mm. (23,5x 113 mm)

så kan jeg gå fra spær afstand 60cc til 120cc er dette korrekt?

Brædder 

Brædder skal være fri for løse knaster, revner og bomkanter og må beskyttes mod nedbør, indtil tagdækningen er udført. De skal være forsynet med fer og not og må ikke have større nyttebredde end 115 mm. Rupløjede 17 mm brædder må have en fri spændvidde op til 0,8 m. Rupløjede 23 mm brædder må spænde op til 1,2 m
https://www.xl-byg.dk/goer-det-selv/huset-ude/tag/tagdaekning-med-tagpap.htm

da jeg ikke kan få hele brædder til hele tag længden ligges de sådan her ud. Selve samling kan den også forgå i frit luft?? eller skal det være hent over et spær

3.60m + 1.80m

spær afstand på tegning er 60cc tænker at fjerne nogle stykker hvor det går op med 100cc (3 spær sådan)

Du behøves ikke samle dem så systematisk, men bare korte dem af, så de passer med nærmeste spær (altså kan du bare købe hjem i faldende lange længder).

Hvis du vil lave det rigtig godt, kan du give brædderne et langtidsvirkende middel mod skimmelsvampe.

langtidsvirkende middel mod skimmelsvampe er det på undersiden eller?

Spær er 195 hvor der så kommer 150mm isolering der vil så være 50 luft rum til ventilation under tag brædderne.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis