U-værdier - ændret anvendelse

Hej.

Håber en person/personer kan pege mig i korrekte retning.

Er ved at lægge sidste hånd på konstruktionstegninger over en intregreret garage som skal inddrages til beboelse.

Kommunen har fortalt at der ikke er krav om varmeberegninger på ændret anvendelse af en bygning - blot at BR18 overholdes.

Så vidt jeg kan se er der krav til følgende:

Væg - U-værdi: 0,15 - ca 240 mm isolering (i en ydervæg med letbeton i bagmur)

Gulv - U-værdi: 0,10 - 300 mm Isolering

Loft: U-Værdi : 0,10 - 360 mm Isolering

Men det er alle med en Lambda på 37 - altså den "normale" isolering.

Jeg påtænker at smide 300 mm (2 X 150 MM) Jackon Super EPS 80 i gulvet (Den grå isolering)

Som udgangspunkt siger de jo at SUPER EPS 80 isolerer 20% bedre end almindelig polystyren - altså at 280mm Super EPS 60 udgør 350 mm almindelig Jackopor S60 350 mm.

Det vil jo principielt sige at ved at anvende 300 mm super EPS 80 i gulv henter jeg jo en bedre isolering i gulvet.

Dog er der noget i beregningerne som ikke stemmer helt - U værdi er Lambda divideret med isoleringstykkelse og ifølge forslaget fra Rockwool med at gulvet skal have en uværdi 0,10 og dette opnåes med en isoleringstykkelse på 300mm lambda 37 - dette giver vel kun en uværdi på 0,123 - Og altså ikke 0,10 - er dette så fordi betonlaget på 10 cm tæller som en seperat faktor til u-værdi?

Grunden til jeg spørger er at jeg utroligt gerne vil spare på isoleringen i væggen (altså gøre tyndere) Nuværende væg er facadesten + 75 mm hulmursisolering sikker uværdi på 0,40 + skamolblokke/molersten på 11 cm. Og jeg påtænker mig at sætte en forsatsvæg op med 145mm + 45 mm isolering på enten en uværdi på 0,34 eller 0,30.

Jeg har allerede 400 mm Isover 34 på loftet - så her er jeg principielt også foran på u-værdien.

Men spørgsmålet er så hvor meget jeg kan undlade at isolere væggene?

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Orla.

Jeg synes snart jeg har læst alt og energirammeberegning er også det jeg er kommet frem til.

Det ændrer dog ikke på det faktum at Rockwools beregninger med deres isolering ser lidt underlig ud - jeg synes nemlig ikke jeg kan se nogle u-værdi for et betondæk feks.

Rockwools beregninger på et gulv feks. er 0,02 fra - og det lyder af lidt - men det er jo faktisk en del når man beregner med de her koefficienter

Der er ikke noget underligt i det. Du skal ikke sige lambda divideret med dimension, men dimension divideret med lambda. 

Din beregning ser således ud:

Beton                      0,100m / lambda 1,2 = 0,08

Jackon Super EPS   0,300m / lambda 0,031 = 9,68

Derudover ligger man overgangsisolanser inde og ude til, samt et lille tillæg for det kapillarbrydende lag. Det er så 

0,08+

9,68+

0,17(overgangsisolans inde)+

1,5(overgangsisolans ude)+

0,05(kapillarbrydende lag)= 11,48

For at finde U-værdien, siger man så til sidst 1/11,48= 0,087

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis