Åbent pejs - kan den lukkes mere af?

Hej 

Min kæreste og jeg er flyttet i et nyt hus, hvor der er en åbent pejs. vi kan dog ikke bruge pejsen, da gennemtræk i huset sender røgen ud i lokalerne, hver gang vi åbner en dør. 

Mit spørgsmål er så om kan lukke pejsen mere af, uden man skal ud og anskaffe sig en pejsindsats, så man stadig kan have glæde af pejsen?

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du skal først sikre dig at spjæld er åbent. Jeg har set spjæld der sidder så håndtag er misvisende. Så skal du vente med døråbninger m.m. indtil det har varmen skorsten godt op, så der er optimalt træk. 

Pejse er faktisk ikke særlig gode energimæssig, de varmer ikke meget ud i rummet og de dage den ikke er i brugt er der en del varmespild op igennem skorsten. 

Der er nok ikke andre gode løsninger ellers end pejseindsats.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 14-03-2019 21:39:47

Du skal først sikre dig at spjæld er åbent. Jeg har set spjæld der sidder så håndtag er misvisende. Så skal du vente med døråbninger m.m. indtil det har varmen skorsten godt op, så der er optimalt træk. 


Jep! Og så skal du sikre dig at der ikke sidder en allikerede i skorstenen. Men generelt skal skorstenen trække igennem så den er varm, så har i ikke røg i stuen.


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis