Nedrivning af skorsten og pejseopsats - værktøj?

Hej


Jeg skal til at rive vores skorsten og pejseopsats ned. Hvilket værktøj ville i vælge og hvordan ville jeres fremgangsmåde være til dette projekt?

Hej Jeg skal til at rive vores skorsten og... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvor placerer du pallen?

På den nederste del af taget og folder presenningkant rundt om et bræt og det hele skrues på pallen  på en måde så presenning  er i klemme imellem et bræt og palle. 

Formålet med pallen er at den er så tung at det kan holde presenning nogenlunde på plads i blæsevejr. Brættet er for at skruer alene i billig presenning ikke kan holde.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 13-03-2019 19:54:20

Jeg har faktisk Torsdag og fredag taget sådan en skorsten ned. ( ikke med pejs )

Du skal bruge container til murbrokker, god murer trillebør, bore/ slaghammer med mejsel, og STØVMASKER. 

Alle møbler og pynt flyttes ud ( samles i et hjørne og afdækkes med plastik helt til gulvet med brædder+ fliser til at tætne imod gulvet, døren til resten af huset klæbes til hvis du kan bruge terrassedør til at køre brokker ud af.  

Så starter du med at hugge det meste af pejse klodsen væk¨, samt åbner den ene side af skorsten helt op til loftet, (skorsten kan sagtens stå alene med de 3 sider). dermed har du også frigjort lukkespjæld.  Dernæst oppefra ved at hugge hætten af. Når du kommer til mursten kan du med fordel hugge ind under dem en ad gangen med slaghammer og  holde de enkelte afhuggede mursten lodret i skorstenshullet og slippe. Hvis du kaster dem tilfældig ned vil mange af dem kile sig fast midt i. Derfor er det en fordel at skorsten er åbnet nede i stuen. Har du en hjælper til at køre sten ud så må han/hun kun bruge skovl til at læsse sten med, da man ellers risikerer sten i hovedet hvis man rækker ind og tager dem med håndkraft.  

Hej. Jeg er nået ned til loftsrummet. Problemet er at jeg pga. tidsnød smed en del mursten ned i skorstenen, som nu er fyldt op, og ikke havde åbnet op for den nede i stuen. Planen var at jeg så ville tage stene op af skorstenen løbende når jeg fik hugget mig nedaf. Problemet er at skorstenen står et meget besværligt sted på loftet, så jeg skal gå mange besværlige ture frem og tilbage med stenene på loftsrummet.

Er det muligt på nuværende tidspunkt at bryde pejsen ned i stuen og åbne en side af skorstenen og så selvfølgelig være forsigtig så alle stenene ikke vælter ned over mig?

Og så derfra få stenene ud og defra bryde skorstenen ned fra loftsrummet og smide dem ned?


Jeg ved ikke om du skal pille pejsen ned som sådan, men du kan sagtens åbne skorsten på en side. Der sker ikke noget ved det. Du kan jo pille så mange sten op af skorsten som muligt og stille ved siden af skorsten, Det er ikke let at tage nederste sten ud som har kilet sig fast, hvis der ligger mange over.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce

Hvordan vil du åbne skorstenen? Her er et billede af den, forfra.

Med din elhammer som du ellers bryder enhver mur ned. Altså hugge den forreste mur ned oppe fra loftet og 1 m nedad. 

Så står skorstenen med 3 sider.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ok det prøver jeg.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis