Nedrivning af skorsten og pejseopsats - værktøj?

Hej


Jeg skal til at rive vores skorsten og pejseopsats ned. Hvilket værktøj ville i vælge og hvordan ville jeres fremgangsmåde være til dette projekt?

18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

En elektrisk mejselhammer vil være på sin plads, men da det hovedsageligt er mursten, skal den ikke være for stor (og tung).

Sørg for noget afdækning (evt. nogle plader) på dit tag, så du ikke får det ødelagt. Så en "slidske" fra tag og ned i f.eks. en trailer. Du starter (selvfølgelig) fra toppen, og sender nedbrydningsmaterialerne ned af rampen. Når du når til taget fortsætter du så langt ned du kan. Derefter må du ind på loftet og fortsætte. Så må nedbrydningsmaterialerne ned gennem skorstenen, og en hjælper fjerne det fra "ildstedet".


Søren O

Jeg har faktisk Torsdag og fredag taget sådan en skorsten ned. ( ikke med pejs )

Du skal bruge container til murbrokker, god murer trillebør, bore/ slaghammer med mejsel, og STØVMASKER. 

Alle møbler og pynt flyttes ud ( samles i et hjørne og afdækkes med plastik helt til gulvet med brædder+ fliser til at tætne imod gulvet, døren til resten af huset klæbes til hvis du kan bruge terrassedør til at køre brokker ud af.  

Så starter du med at hugge det meste af pejse klodsen væk¨, samt åbner den ene side af skorsten helt op til loftet, (skorsten kan sagtens stå alene med de 3 sider). dermed har du også frigjort lukkespjæld.  Dernæst oppefra ved at hugge hætten af. Når du kommer til mursten kan du med fordel hugge ind under dem en ad gangen med slaghammer og  holde de enkelte afhuggede mursten lodret i skorstenshullet og slippe. Hvis du kaster dem tilfældig ned vil mange af dem kile sig fast midt i. Derfor er det en fordel at skorsten er åbnet nede i stuen. Har du en hjælper til at køre sten ud så må han/hun kun bruge skovl til at læsse sten med, da man ellers risikerer sten i hovedet hvis man rækker ind og tager dem med håndkraft.  



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svarene. Hvilken størrelse mejselhammer ville I vælge? Jeg har kigget på en 11 kg 1600w hammer. Ville det være fint til den opgave?

Den er væsentlig større end den jeg brugte. Jeg har selv en 3 kilo 230v og det gik meget fint. Når man hugger mursten løs så er det ret let efter at der er åbnet. 

Dog skal det siges at din er en moderne muret udgave hvor der sikkert er brugt en stærkere mørtel end den jeg har hugget ned ( fra ca. 1950 )

11 kg er an stor djævel at håndtere vandret, så måske en 6 kg med fladmejsel.



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ja hvis du skal have en enkelt sten løs kan du bore mørtelen væk. Ellers bare på med mejselhammeren i fugerne.


Søren O

Det går lidt trægt når man skal have hul, Og måske den første i rundgangen men ellers så slipper en sten let ved at banke ind i fugen under.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for hjælpen.

Jeg er nu halvvejs gennem skorstenen. Skal jeg være opmærksom på noget når jeg går igennem taget og hvordan ville I dække hullet i taget af inden at det bliver ordnet?

Der skal et stykke presenning helt op over kip og ned forbi hullet ELLER du letter  første række tagsten og skruer presenning fast til lægte og lægger tagsten på plads igen Det skal igen forbi hullet. 

Køb billig Harald presenning og skrue den fast i en planke / palle i bunden så den holdes stram og nede i al slags vejr.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis