Installere opvaskemaskine, T-stykke?

Hej hej! Jeg har lige købt opvaskemaskine og tænkte at jeg ville kople den til det kolde vand der går til håndvasken i køkkenet. Er det vanskeligt? Tænker at jeg skal købe et eller andet t-stykke? Billeder vedlægges. Tak på forhånd! 

Vh Isabella 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja det skal kobles til det kolde vand. Er det koldt vand vandmåleren måler?

Du skal blot skifte muffen ud med et T-stykke, og så sætte en afspærringsventil og kontraventil (gerne sammenbygget) på den ledige tilslutning. Du skal slutte af med en 3/4" nippel (udv. gevind) til opvaskemaskinens slange.

Røret til venstre under bordpladen ser ud til at være forlænget med et stykke sort rør. Det er ikke en holdbar løsning, og skal udskiftes.

Husk enten galvaniserede rør eller messingfittings godkendt til drikkevand.


Søren O

Nej, sort rør må ikke bruges til brugsvand - røret ruster op indefra. I centralvarmeanlæg er sort rør ok.


Søren O

Ok, tak for heads up! 

Er den her et alternativ? 

https://www.wattoo.dk/ballofix-muffe-nippel-t-stykke-m-haandtag-og-kontraventil-1-2-743840304-743842304


Du er på rette vej, den kan udmærket bruges. Det giver dog en noget længere "byggelængde" da du ikke slipper for din muffe. Desuden er afgangen kun 1/2", så du skal også have en nippelmuffe på.

Jeg ville nok vælge en anden udgave af Balofix, en "filterfix" med 1/2" indgang og 3/4" udgang. Varenummeret er 743837333. Så skal du dog stadig bruge et t-stykke og et nippelrør + noget til at pakke gevindet. (Gevindtape eller pakgarn og paksalve).


Søren O
Annonce

Ok fantastisk. Tak for hjælpen   

Husk at den skal jordforbindes ...................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Tak! Tjekker det. 

Det her er sjovt 😊

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis