Lakering af birkekrydsfiner

Hej

Vi har så småt fået beklædt vores sommerhus indenfor med krydsfiner. Vi vil gerne give dem en mat klar lak. Er der nogen, som kan anbefale noget? Vi påtænker at give det to-tre omgange.

Jeg har indsat et foto af væg og luft nedenfor.

På forhånd tak for hjælpen.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det skulle I nok have tænkt på før pladerne kom op. De skal have på begge sider, ellers bliver de "hule" hvis ikke de også er understøttede på midten.

Derudover skal I tænke på, om det er et godt sted at have fugtspærren (lak er fugtspærre).

En hærdende olie vil nok være bedre.


Må jeg tillade mig at spørge om hvilken tykkelse du har valgt til pladerne?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg har brug en vandbaseret mat lak fra Flügger Natural Wood som jeg godt kan anbefale. Den kan påføres med pensel og rulle, jeg har brugt pensel og det bliver rigtigt fint når det tørrer op.

I princippet er det rigtigt at pladerne skal lakeres på begge sider men hvis de er skruet med passende mellemrum vil du ikke opleve synlige buler. Jeg har selv lavet et skærebord i mit værksted med 2 lag 16 mm birkekrydsfiner som kun er blevet lakeret på overfladen og der har jeg ikke oplevet nogen problemer.

Vil i øvrigt gerne se nogle flere billeder af byggeriet, overvejer nemlig at bruge birke krydsfiner som beklædning i mit næste byggeprojekt.

tak for svar.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Hej Per Hans

Der er tre millimeter mellem pladerne. Jeg har indsat lidt flere billeder nedenfor.



Tak, det ser godt ud.

Jeg skyder felterne til at være 80 x 80 eller 60 x 80 ud fra billederne. Med 9 mm krydsfiner vil de helt sikkert slå sig ved lakering.

Endnu en gang: overvej en hærdende olie i stedet, eller pil dem ned og laker bagsiden. Og min kommentar om hvor fugtspærren skal være står stadig


Hej Bent

Tak for dine kommentarer! Enkelte er faktisk noget større: op til et par meter i højden.

I forhold til dampspærre, så har vi faktisk sat dampspærre op. Der er først 10cm rockwool, så dampspærre og så 4,5 cm rockwool igen. Hvilken betydning vil det have at lægge en ny dampspærre (lakken)?

Grunden til den atypiske fremgangsmåde er, at vi undervejs har ombestemt os ift. vægbeklædning og gået væk fra alm. profilbrædder. Vores tømrer vurderer umiddelbart, at pladerne er understøttet så tæt, at de ikke vil slå sig.

Jeg tror heller ikke at pladerne slår sig. Prøv at lakere en enkelt plade først. Så får du syn for sagen.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også