Svejseapparat lille landejendom

Hej. 

Jeg er lidt på jagt efter et lille svejseapparat til brug på en lille nedlagt landejendom. Jeg skal kunne svejse materialer til traktoren(bagskovl, brakpudser, harve, etc) og gerne kunne lave lidt forarbejdning i metal(hygge) 

Jeg kan ikke blive klog på hvad der er smartest, co2 svejseapparat eller elektrodesvejser. 

Jeg vil jo formentlig komme op i omegnen af 10 mm i noget af det jeg ville skulle svejse. 

Hvis jeg skal kigge brugt hvad vil i så sige kunne være en god investering? Jeg har kraftstik i værkstedet. 


Mvh.

Hej.  Jeg er lidt på jagt efter et lille... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hej LHedevang. 

Jeg har selv en lille Kemppi elektrode svejser, men det er en dyr sag (5000kr). Hvis jeg var dig ville jeg gå langt udenom Harald-skrald modellen, og så bruge lidt flere penge. Det kunne f.eks. være en Migratronic Focus, eller en Esab Buddy. Du for en meget bedre svejser for dine penge.

Til Jens. 

Nu har jeg aldrig selv brugt en 43.32, men iht. Esab datablad så har en 43.32 en flydespænding på 460MPa, hvor en 46.16 har 440MPa - altså er 43.32 en smule "stærkere". Ellers er de to elektroder meget ens.  

46.16 er "mere" ligeglad med lidt rust osv. Man skal huske, hvis man svejser i urent materiale, så bliver svejsningen derefter - altså dårlig! Så generelt, gør dine materialer rene inden du svejser - man kan lige så godt gøre det rigtig første gang, det er bøvlet at lave om.  

Kemppi er toppen af poppen, i mine øjne, har svejst med dem i mere end 25 år. De har altid været et skridt eller to foran de andre. Meen, jeg faldt sku selv for fristelsen, og købte det lille HN værk for et par måneder siden, og må sige, jeg blev vildt overrasket, det svejser simpelthen fantastisk. Elektroder, prøv ok 53.16 de er noget nemmere at tænde for uøvede.

Zenofexxx skrev den 13-03-2019 14:50:56


Til Jens. 

Nu har jeg aldrig selv brugt en 43.32, men iht. Esab datablad så har en 43.32 en flydespænding på 460MPa, hvor en 46.16 har 440MPa - altså er 43.32 en smule "stærkere". Ellers er de to elektroder meget ens.  

46.16 er "mere" ligeglad med lidt rust osv. Man skal huske, hvis man svejser i urent materiale, så bliver svejsningen derefter - altså dårlig! Så generelt, gør dine materialer rene inden du svejser - man kan lige så godt gøre det rigtig første gang, det er bøvlet at lave om.  

 Forskellen ligger i evnen til at brænde ind i metallet, hvor 43.32 laver en lidt bredere søm, som så ikke trænger særlig langt ind i grundmetallet.

Hvor det er min erfaring 46.16 har en bedre evne til at trænge ind i grundmetallet.

Og har en højere kærvslagstyrke, samt den kan bruges til alle svejsestillinger. Samt tendensen til revnedannelse er betydelig mindre, i forhold til 43.32

Jeg synes de er ret forskellige at bruge..


Vi prøver igen, i morgen --

Til mit forbrug er HN absolut rigelig, bare sålænge den gør et godt nok stykke arbejde jeg kommer nok til at svejse 1-3 gange om året  

Hn svejseren er bestemt et godt bud på en svejser.

Jeg er lidt af en mærke nørd. men købte alligevel den lille HN svejser (160 amp modellen) og er godt nok overrasket. Købte den til at slæbe med ind i stalden til ko lort, vand og at ligge i skovlen af minilæsser.. 

Men det faktisk den jeg bruger altid når jeg er ude af værkstedet nu. alene det at man ike skal finde et kraftstik er fantastisk. Til de fleste smårep og sågår større opgaver, klarer den sig fint.

Annonce

Ups


Elektronikteknikeren

en co2 svejser er nemmere at lave noget finere arbejde med især hvis du vil svejse i tynd plade men start dog med en el svejser det er det billigste og hold elektroderne tørre dejligt at kan hænge noget sammen når det går galt en co2 er også lidt pyldret hvis man ikke er så øvet


PEK

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også