Svejseapparat lille landejendom

Hej. 

Jeg er lidt på jagt efter et lille svejseapparat til brug på en lille nedlagt landejendom. Jeg skal kunne svejse materialer til traktoren(bagskovl, brakpudser, harve, etc) og gerne kunne lave lidt forarbejdning i metal(hygge) 

Jeg kan ikke blive klog på hvad der er smartest, co2 svejseapparat eller elektrodesvejser. 

Jeg vil jo formentlig komme op i omegnen af 10 mm i noget af det jeg ville skulle svejse. 

Hvis jeg skal kigge brugt hvad vil i så sige kunne være en god investering? Jeg har kraftstik i værkstedet. 


Mvh.

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

En co2 svejser er jo nem at bruge, men det kræver en på min 200 ampere, vil jeg mene, til dit brug, og gerne 250-300 ampere. Så skal du have noget beskyttelsesgas, maskinen skal stå tørt, ellers ruster tråden.

En elektrode svejser kræver lidt øvelse, men ikke så dyr at anskaffe, og der findes en masse forskellige elektroder (elektroderne skal også opbevares tørt)

Jeg har lige købt sådan en her, den var dengang på tilbud til 998 kr, den er virkelig god og svejser fantastisk, vejer ingenting, så nem at flytte rundt på, og den køre på 230 volt.

(har også et gammel esab "æg", men den nye svejser lige så godt)

https://www.harald-nyborg.dk/p2607/scheppach-svejseinverter-160a


Vi prøver igen, i morgen --

Elektrodesvejseren kan du også bruge hvor der ikke er vindstille (udendørs).


Søren O

elektrode svejseren klarer alt fra tyk maling med rust under, til nydeligt rustfrit stål. desuden kan den bruges alle steder.

Je_ns: Jeg har også et ESAB æg men jeg synes det er ret svært at tænde elektroderne, de hænger meget nemt fast, er det bare mig eller er det nemmere at tænde elektroderne med et "moderne" elektrodersvejseværk?

Annonce

Nu afhænger det også af elektroderne, hvor nemme de er at tænde.

Men en svejser som jeg linker til fra HN, er med hotstart, så den lige får lidt ekstra power i starten, så den er nemmere at tænde elektroden med, end "ægget"

Især hvis man køre med lav strøm, er det supergodt med hotstart..








Vi prøver igen, i morgen --

Det afhænger også meget af hvilken elektrodetype du bruger. Basiske elektroder - f.eks Esab OK 53 er noget "djævelsk" for uøvede, men det er er rigtig god svejsning hvor der kræves styrke.

En almindelig "bondeelektrode" f.eks Esab OK 46.16 er ikke nær så sart, og meget lettere at tænde.


Søren O

Så en esab Ok 46.16 elektrode med svejseren fra HN vil være ok allround til lidt af hvert?  

Ja, så bliver det ikke lettere.


Søren O
Lhedevang skrev den 13-03-2019 13:07:38

Så en esab Ok 46.16 elektrode med svejseren fra HN vil være ok allround til lidt af hvert?  

 Ja det vil være et fint valg, og 46.16 har en rimelig god styrke.

Esab 43.32 er lidt lettere at svejse med, og man får nemmere en flot svejsning, men rent styrkemæssigt er den dårligere end 46.16.


Vi prøver igen, i morgen --
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også