ventilation i parcelhus

Vi fik i august måned 2015 installeret et ventilationssystem af Comfort Ventilation i vores parcelhus. Det har jegså bitterligt fortrudt. 

Da vejret blev koldere, viste der sig betydelige fugtproblemer i og omkring afkast røret. Den spånplade som varmeveksleren står påvar tydelig våd og under risten på gavlenden, hvor den fugtige luft ledes ud idet fri, hang der lange istapper. 

Firmaet indvilgede i at komme og flytte afkastet op i entaghætte. I forbindelse med dette beskadigede han taghætten, som resulterede ien vandskade i vores bryggers da den første regn faldt. Jeg fandt senere ud af at montøren, sikkert ubevidst, havde flækket taghætten i inddækningen hvilket gjorde at alt regnvand fossede ind på vores loft og ned i vores bryggers. Montøren kom igen og skiftede taghætten til en ny og det skal her nævnes, at han retfærdigvis tilbød at dække udgifter til maler mv for at udbedre vandskaden. At flytte afkastet fra gavlen til taget løste dog ikke problemet og vores fugtproblemer fortsatte. 

Vi var efterhånden godt trætte af forløbet og fik en lokal VVS´er til at kigge på afkast røret. Hans vurdering var, at afkast røret havde en forkert hældning og at dette gjorde at der samlede sig fugt for enden af detinden det bøjer op i taghætten.

Vi kontaktede igen firmaet, som kom og rettede røret til den rette hældning. På trods af at der var tale om et fortløbende problem med fugten, sendte firmaet en regning på denne udbedring. Vi nægtede at betale denne regning, da vi på 4. år havde et ventilation system til 56.000 kr som ikke fungerede. 

Den forkerte hældning på afkast røret løste desværre ikke vores problem. Vi kontakter igen firmaet, som dog afskriver alt ansvar og siger at systemet er korrekt installeret. Vi foreslår ham at vi kan få en 3. part til at gennemgå installationen. Dette afviser de. 

Vi må derfor selv kontakte et lokalt ventilations firma som sender en mand ud. Han konstaterer hurtigt, at vores ventilations system er forkert indreguleret. Der har i alle årene været for meget indblæsning ift. udsugning. Dette resulterer i en underafkølet varmeveksler og forklarer at fugten er kondenseret i koldt vejr. Tilmed skaber det overtryk i huset og gør at fugtig luft presses ud i konstruktionen, samtidig med at det har en negativ effekt på varmegenvindingsgraden. Vi vælger selv at betale for at få en korrekt indregulering og dette har nu ENDELIGT løst vores fugt problem. 

At montøren har ”glemt” at indregulere vores anlæg eftermontering, er os simpelthen en gåde. Vi har aldrig selv indstillet noget på indreguleringen eller tænkt at det var der problemet lå. Om det kan forklares med sjusk eller andet må stå hen i det uvisse.

Vi har efterfølgende kontaktet firmaet per mail og beskrevet løsningen – han har valgt ikke at besvare dette. 

På grundlag af ovenstående, kan jeg ikke anbefale at bestille Comfort Ventilation til montering af jeres ventilationssystem. 

Er der mon nogen som ved hvad man har af reklamations rettigheder?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tror desværre, at der mangler indregulering, eller der er indreguleret forkert, i en meget stor del af de ventilationsanlæg der er installeret i boligerne.

Jeg har ofte det indtryk, at de indreguleringsrapporter jeg får tilsendt, er udført hjemme på kontoret (til ære for mig), og ikke udført i praksis, og når man spørger montøren, er hans viden om kravene meget mangelfuld, så pas på derude!!

Sådan er det ofte Orla. Firmaet gider ikke at uddanne folk til indregulering, men ser det også tit ved solvarme, hvor folk får alt for store anlæg, i forhold til hvad de kan nå at bruge.

Han er medlem af Teqnik garanti.

https://www.ekspertlisten.dk/firma/comfort-ventilation-aps-38436457

Du kan undersøge hvad det giver dig af klagemuligheder.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Tak for relevant svar Christian. Det vil jeg undersøge. 

Når det så er sagt, så bryder jeg mig personligt ikke om det lettere skjulte budskab du har at sværte en mand til, hvad end det er berettiget eller ej, det forholder jeg mig ikke til, han har jo ikke selv fortalt hans side af sagen. Jeg ville ærge mig over at forummet skulle bruges til det. Kan du ikke få admin til at slette hans navn både i dette indlæg men også det andet (og evt. de andre du har tænkt dig at skrive i?) og så anmelde ham på trustpilot i stedet for.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Efter aftale med trådstarter har jeg rettet indlægget, så personnavn ikke længere fremgår. Men så længe det er uden personnavne mener jeg, at indlægget er meget relevant her på LDS. Det er en velbegrundet advarsel om at sikre korrekt indregulering (uanset hvilket firma man bruger).


Mvh. AllanE
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også