Ny støvsuger, gammel er færdig.

Jeg skal bruge en ny støvsuger, den gamle kunne åbenbart ikke tåle lidt støv.

Hvad skal man gå efter? Kan se der er støvsuge klasser, feks H,L,M

Hvad bruger i andre? 

Budget 5000,-

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Kender ikke lige de der klasser, men det er vel noget med om fx køleluften er adskilt fra den beskidte luft.

Nu har jeg bare en billig fra Biltema, men jeg så bygget en cyklon af en plastik tønde. Det er helt utroligt hvor lidt støv der faktisk kommer videre over i støvsugeren. Og så bliver støvsugeren heller ikke snakket til når jeg bruger systemet til at rense tagrender.

Men en sådan cyklon skal være rimelig kraftig for ikke at blive suget flad.


 Topmålet af dovenskab er at gøre det rigtigt første gang

https://www.wattoo.dk/baier-stoevsuger-m-klasse-bss-607-m-4438001470

Den er beregnet til at køre med en rillefræser, så den kan godt tåle støv . Har selv købt en inden for det sidste år og er i gang med at renovere et værelse, den æder alt. Stor fordel er at man kan tilslutte sit værktøj til den, og så startet og stopper den samme  med værktøjer. De klasser du henviser til er hvilket type støv filtret kan håndtere

Kan se det er en klasse M som ligger under klasse H. 

Denne her kunne ikke tåle det mindste. Så den skal ihverfald være noget bedre 

Karcher 20/1 ap te 

https://toolworld.dk/Kaercher-Nt-20-1-ap-te-p109064?source=googleps&gclid=EAIaIQobChMIn9jK35X64AIV0aiaCh07NwtLEAUYASABEgIGRfD_BwE

Hvis du skal bruge den som støvsuger til skærende/slibende værktøj vil jeg også anbefale dig at lave enten en cyklon eller en mere simpel udgave som jeg har bygget.
Jeg bruger en ganske almindelig "indendørs" støvsuger der knækkede et hjul efter et fald på trappen og det er imponerende hvor lidt støv der ryger videre i dennes pose når du bruger en separator.

Prøv at søge på Thien separator... den er helt simpel at bygge. Jeg har brugt en 10 liters maling spand, et par gevindstænger, noget spånplade samt lidt vvs stumper og lidt gaffatape     

Den har nu kørt hos mig siden 2013 og bliver flittigt brugt til diverse slibemaskiner, samt til at støvsuge rå betongulv i garagen med...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Jeg bruger en simpel askesuger, med egen motor. 25 kr i røde kors.  


 

Annonce
Fjernet af moderator
(Årsag: Ren reklame )
Denne bruger er blokeret pga. overtrædelse af ordensreglerne.

Festool har lavet en kort video til deres støvsugere, hvor du blandt andet kan høre lidt om støvklasserne:

https://www.youtube.com/watch?v=e2viCdFS79w

Hvis jeg bruger en L støvsuger og støvsuger M ting op. Vil det brænde støvsugeren af? Eller betyder det bare den ikke kan opfange alt M?

Hvor har snakket med en dem håndværkere, de bruger L til alt uden problemer 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også