isolering af udestue

Vi er pensionister og vil flytte ud i vores gamle sommerhus. Så rækker pengene lidt længere her i den sidste del :) :) :) 

Da huset ikke er specielt stort, vil vi bygge en isoleret udestue på 5 x 5 m hvor fronten og måske også den ene side skal være energirigtige 3 lags ruder

Vi vil isolere den af 2 grunde. 

Den ene er indlysende at få den så varm at den ikke sluger hele varmebudgettet og den anden er, at vi gerne vil have at den bliver godkendt som beboelse. Det har en betydning senere når vi bliver tvunget til at sælge fordi vi ikke kan klare at bo der længere grundet alder

Mit spørgsmål er. Hvor meget isolering kræver det i gulv, vægge og loft for at få det godkendt som beboelse i et sommerhus


bjarne
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kræver præcis det samme som andre huse. Jeg kender ikke lige målene, men med den bedste EPS ( grå grafit )er det 30 cm i gulve


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Som du beskriver det, er det ikke en udestue der skal bygges, men en tilbygning.

Jeg har en veninde som lavede en 26 m2 udestue direkte på fliser. Her blev prioriteret et termotag (RIAS) Hvilket er en rigtig god ting, både sommer og vinter til dette herlige rum.


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....

Det er som nævnt en tilbygning som du skal søge byggetilladelse til. I BR18 stilles der krav til at lave en varmetabsramme eller overholde bestemte u-værdier for de enkelte konstruktionsdele. Hvor meget isolering det forskellige kræver afhænger af konstruktionens opbygning og hvilke isoleringsmaterialer du anvender. De værdier du skal overholde findes i §268 her: http://bygningsreglementet.dk/Tekni...av/267_270 

Rockwool har lavet et program der kan hjælpe dig med at udregne u værdier. https://www.rockwool.dk/teknisk-support/beregningsprogrammer/energibereginger-energy-design/

Udover ovennævnte er der også en række administrative bestemmelser som skal overholdes, herunder bebyggelsesprocent og afstand til skel som er særligt for sommerhuse. Alt dette står i BR18. Der kan ydermere ligge lokalplan eller kommuneplan på området som siger noget om byggeriets omfang og udseende.

At lave tilbygning er desværre ikke bare at bruge 3-lags vinduer og isolering i en gængs tykkelse. Beregninger på varmetab, konstruktion mv. skal dokumenteres efterfølgende. Ellers kan man ikke få lov at bruge det. Alle byggeretter skal være overholdt. Det er dit ansvar som bygherre at dette er overholdt selvom du har fået byggetilladelse der har godkendt byggeriet. Ellers kan man risikere skulle rive det ned igen. 

Lad ikke regler slå dig ud. Der skal bare sikres at der lavet et grundigt stykke forarbejde inden man bare bygynder at bygge.

Men som en tommelfinger regel kan i bruge 300 mm i gulv 300 i vægge og 400 i loft så burde o opfylde krav til br18 som er gældende ved tilbygninger

1000 tak for svar. Den bygning vi vi lave skal være udenpå fronten på vores nuværende hus. Grundet mange ting, men også den udformning vores nuværende sommerhus har, så vil det være al al al for omkostningsfuldt at skulle bygge en tilbygning der opfylder isoleringskrav på 300-400 mm ------- så det bliver "bare" en udestue - som vi så vil isolere så godt vi kan med de muligheder vi har. Men igen mange tak for svar. 

Det afklarede hvad det er vi dels skal ansøge om at måtte lave og hvad vi egentlig skal lave


bjarne
Annonce

P.s Vi tilstræber ikke længere at lave en tilbygning der bliver medregnet til boligarealet men "kun" at lave en udestue. 

Den store Forskel - som jeg læser det - på en tilbygning og en udestue, er udover isoleringskrav spørgsmålet om opvarmning. En Udstue skal være uopvarmet

Så er spørgsmålet hvad der menes med uopvarmet ??? Betyder det også, at man f.eks. ikke lovligt må installere en brændeovn i en udestue ?????


bjarne

Når der er tale om en uopvarmet udestue, så må du ikke installere fast opvarmningskilde. Det gælder både oliefyr, gasfyr, fjernvarme, varmepumpe, elradiator og brændeovn. 

Du kan opvarme med ekstern varmer, herunder gasvarmer (flaskegas).

Det skal dog understreges at brændeovn i nogle kommuner ikke har været registreret som fast varmekilde. Men efterhånden har de fleste kommuner gjort det. Du kan jo ringe til den pågældende kommune og forhøre dig.

Hvis el-radiatorer tilsluttes via stikkontakt, betragtes det vel ikke som “fast tilsluttet”.

Man kan jo også bruge en af de moderne petroleumsovne (Zippo, Heatmax, KaminX mv.).


Træd ikke på mine ledninger :o)
bobenontot skrev den 12-03-2019 10:03:03

Hvis el-radiatorer tilsluttes via stikkontakt, betragtes det vel ikke som “fast tilsluttet”.

Man kan jo også bruge en af de moderne petroleumsovne (Zippo, Heatmax, KaminX mv.).

 Det er nok en af dem man skal spørge kommunen om, da selve radiatoren er hængt fast på væggen. Man kan jo altid tolke det i den retning man gerne selv ønsker det.

Først skal jeg lige undskylde mit spørgsmål vedr. en brændeovn. Jeg brugte jeres tid til at finde ud af noget som jeg bare kunne have googlet selv. Undskyld. Forum,s bør man kun bruge til det som man ikke elv umiddelbart kan finde ud af mener jeg.   ----- Nu noget helt andet. Når man nu ikke må bruge en fast installation, så må man jo vælge mellem en af de der flytbare olie el radiatorer der findes eller en gas eller en olie varmekilde

Er der nogen der ved noget om hvad der er billigst at bruge ? El - Gas - Olie 



bjarne
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis