Montering af ledning i fatning

Hej. 

Jeg står og skal montere en ledning i en fatning og er i tvivl om, om det har betydning, om jeg skruer den blå eller brune ledning i det ene eller andet hul.

Jeg har lige taget et billede af den anden side af fatningen med de to huller, hvor ledningen sættes i fra den anden side. 

Nogen, der ved noget om det? 

På forhånd tak. 

Mvh Stine


4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Den brune ledning (fase) skal tilsluttes skrueterminalen som går ind til midten og blå ledning (nul) skal tilsluttes til den anden. 

Det har ingen som helst praksis betydning... Men... Rent fagligt korrekt så skal fasen (den brune) ramme spidsen af fatningen på pæren og nul (den blå) ramme på siden.

Jeg er sikker på at du kan se der stor hhv. N og L på bagsiden af fatningen, hvor du kan skrue ledninger fast.


 

Tusind tak for det hurtige svar! Det var meget nyttigt. 

Der står ikke nogen bogstaver på bagsiden. Men jeg kan se, hvilket hul der går til hhv. midten og siden, så det er super. 

Når jeg sætter den anden ende af ledningen til strømudtaget, kan du så måske også svare på, hvilken farve, jeg skal sætte til dér, hvor der er strøm? Er det så den brune? 

Venlig hilse. Stine

Hvis du monterer i lampeudtag så skal den blå til N og den brune til M1 eller M2, sandsynligvis...Men egentlig er det også ligemeget. 

Er det i stikprop, så igen egentlig ligemeget, men ellers blå til N og brun til L. I en stikkontakt er fasen altid til venstre (når du står og kigger på den)


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis