Varme system taber tryk.

Jeg har brug for gode forslag.

Jeg har et varme system med gasfyr, 300 liter varme beholder, solvarme med 200 liter beholder. Gulvvarme i hele huset.

For et par måneder siden forsvandt trykket helt i anlægget, tænkte at det var ekspansion beholder i gasfyr der var gået, skete også sidste år. Check af beholder og ja der var vand i luft siden.

Men er nød til at fylde vand på næsten hver dag nu, var bare et par gange om ugen, men den sidste uge er det hver dag. Idag fjernede jeg ekspansion beholder fra gasfyret (har også en 30L beholder lige gør fyr, så den burde ikke være nødvendig.)

Jeg har prøvet at lukke gulvvarme kredse, og solvarme buffer tank, men taber stadig tryk. Alle rør er synlige og der kommer intet vand ud nogle steder.

Kan det være inde i min Viessmann 300l beholder ? ( der er 10 års garanti, da jeg har BWT anlæg foran det varme vand)


Hvis der evt er en vvs’er i greve området, så har jeg en lille opgave du godt må lave :-)

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvad med din 30 ltr. beholder - er den i orden? Du kan hurtigt få en ide om det fungerer. Når trykket på dit anlæg er helt nede, hvor hurtigt er trykket oppe igen når du fylder på? Hvis der kun går nogle sekunder virker din beholder ikke. Prøvede du ikke at pumpe luft (ca. 0,7 bar) på din gamle beholder?

Det kan desværre også være dit gasfyr der er revnet og blevet utæt.


Søren O

Der var en VVS mand fra gasselskaber og kikke på det (har forsikring med gas leveringen) han checkede den store og mente den var helt som den skulle være, det var ham der mente jeg kunne fjerne den lille beholder !!

Trykket er meget hurtigt oppe igen, når den er lige under 2 bar er 30l beholderen helt fuld, og den er helt Tom lige under 1 bar

Hvis trykket når 2 bar fra 0 bar på 5-10 sekunder så har du en defekt ekspansions beholder. 

Hvis du tænker dig at fylde en spand med vand f.eks. 10 liter så tager det vel over 1 minut. Din 30 liters beholder kræver mindst 15 liter før den er oppe i tryk hvis den er ok.

Så din talemåde " meget hurtigt oppe igen" tyder på manglende ekspansions beholder, hvad enten gasmand har sagt forkert eller den er punkteret efterfølgende.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jaa det kunne jeg skrive bedre, 1-1,2 bar nås meget hurtigt, og nogle minutter for at nå de 2 bar og beholder fyldes og bliver tung, den står løst, så det er helt sikkert den virker som den skal :-)

Lukker jeg beholder tager det få sekunder at nå op over 2 bar.

Og jeg kan se den falder hurtigt igen ca 0,1 bar på et par minutter, tryk falder selv om jeg slukker gasfyret (har lige prøvet)

Har lige fundet ud af at der konstant løber vand fra det kondens afløb der er på gasfyret. Også selv om den ikke brænder gas af !!

Så virker beholderen. Du når hurtigt det fortryk den er pumpet op ed ( måske 0,7 bar) Derefter begynder ballonen i beholderen at vige for det vand du fylder på, og så går tiden med at fylde den. 

Der skal kun løbe vand når fyret kører, så mon ikke det nu er helt sikker at det er inde i fyret der er en utæthed. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis