hvad koster nye stikkontakter og elbesøg?

bor på Vestsjælland i hus fra 1927. 

en del af de oprindelige sorte kontakter sidder tilbage, andre er skiftet ud. 

Generelt er der for få kontakter. 

Der sidder også samlinger som ikke længere bruges. 

Jeg efterlyser ideer til hvordan jeg får moderniseret det hele lidt uden at det koster en formue. 

Skal jeg bede elmontøren om at komme ud kigge på det og så give et tilbud? Hvordan sikrer jeg mig at han benytter f.eks. billige stikkontakter fra Harald Nyborg eller lign. som ser pæne ud men ikke koster en formue? 

Hvad tror I idet hele taget det vil kost at få sådan en elmontør ud en hel dag og hvor meget kan han nå?  - er der nogen som har erfaringer? 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

En montør i en hel dag koster nok i omegnen af 6000 kr. Det er ikke sikkert, at du får ham til levere og montere afbrydere fra HN, men hvis du selv køber dem og beder montøren om at montere dem, og du så selv påtager dig garantiforpligtigelsen, er der en mulighed for, at du kan bruge dem.

Hvis der er sorte afbrydere i huset, er der en stor change for, at ledningerne er de gamle vulkaniserede ledninger, som du bør få skiftet samtidig. Et slag på tasken 50.000 kr.


fase

50.000? argh!  - det er urealistisk for mig. Men 6000 for en dag vil jeg gerne betale. Jeg overtog huset i 2005 og der var ingen bemærninger i rapporten om el. 

Jeg kan vel leve med de vulkaniserede ledninger og sælge huset videre? eller reglerne sådan, at hvis man renoverer stikkene, skal man gøre det gennemgribende? eller i forhold til ny standard

Du må gerne selv udskifte dine stikkontakter og afbrydere, men du må ikke selv opsætte flere. De billige (udendørs) stikkontakter og afbrydere fra onkel Harald er noget "skrammel". De er godt nok lovlige, men lyser langt væk af gør det selv arbejde. Enhver elektrikker med respekt for sig selv vil ikke bruge dem.


Søren O

Du kan skrue en afbryder løs for at konstatere, om der plastledninger i installationen. Det vil sænke dine omkostninger betydeligt, hvis der er plastisolerede ledninger i installationen. Hvis materiellet var lovligt på installationstidspunktet, er det også lovligt ved eleftersynet. Du kan godt nøjes med at skifte afbrydere og stikkontakter, men vær opmærksom på at isolationen på vulkaniserede ledninger kan være meget mør smuldrer let.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis