For varmt i nogle rum.

Hej

Jeg har gennem længere tid haft problemer med at der i nogle rum i huset er noget varmere end rumføleren til gulvvarmen er sat til.

Det var tidligere et Wirsbo Cosy anlæg det styrede gulvvarmen, men bl.a. på grund af de nævnte problemer, så har jeg udskiftet til et nyt Uponor Smartrix anlæg og nye telestater. Det har dog ikke hjulpet på problemet med at nogle rum bliver varmere end rumføleren er sat til. Derfor har jeg nu skiftet alle ventilerne som telestaterne trykker på, men uden det har hjulpet.

Da jeg nu snart synes jeg har gjort næsten alt hvad jeg kan for at løse problemet, vil jeg høre om der er nogen der har nogle gode ideer til hvad en løsning på problemet kan være ?

M.v.h.

Henrik

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det kan tænkes at dine rumfølere er placeret forkert eller måler forkert. Har du målt temperaturen hvor rumfølere er monteret eller et andet sted i lokalerne?

Det kan også være at gulvvarmen reagerer for langsomt. Er det udført indstøbt i beton eller som let gulvvarme?

Hej Jacob

En af grundende til at jeg også udskiftede fra Cosy til Smartrix er at der er display med visning af temperatur i de nye rumfølere. Jeg har f.eks. et rum hvor jeg har sat temperaturen til 22,5 grader og der er lige omkring 25-26 grader. I et tilsvarende rum lige ved siden af med samme temperatur indstilling, der er temperaturen lige som den skal være.

Det er varmeslanger indstøbt i beton, med trægulv ovenpå.

M.v.h.

Henrik


Hej

En vigtig ting, som jeg ikke fik skrevet, er at på de to rum hvor problemet er værst, der er det lige som om telestaterne ikke kan lukke helt (mere synlig hvid streg i toppen af telestaterne end på de andre kredse) også derfor at jeg valgte af skifte ventilerne, men det er det samme efter de nye ventiler er monteret.

M.v.h.

Henrik

kan du ikke drosle de 2 kredse som det drejer sig om lidt ned ?


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Hej Rolias

Jo teoretisk skulle det godt kunne lade sig gøre på returventilen, men hele konceptet med Uponor Smartrix går på at alle returventiler bare skal være helt åbne, så klare kontrolboksen resten. Problemet opstår så bare hvis fremløbsventilen ikke kan lukke helt, som jeg umiddelbart tror er problemet - Det er bare mærkeligt hvis det stadig er et problem når ventilerne til fremløbet er udskiftet 🤔

M.v.h.

Henrik



Annonce

Det kunne også være at der er dine aktuatorer der er noget galt med. Er du sikker på de sidder rigtigt?

Hvad er din fremløbstemperatur i shunten? Ved at sænke fremløbstemperaturen i shunten, vil dit problem med for høj varme også blive reduceret.


Søren O
Hej Henrik,

Fik du nogensinde løst problemet med for høj temperatur i nogle rum (kredse) med et nyt Smatrix anlæg.

Jeg har nemlig samme problem efter jeg har opsat et nyt Smatrix anlæg med nye telestater og termostater. I 3 kredse ud af 7 lukker telestaterne ikke helt, selvom der ikke kaldes efter varme og temperaturen er højere end indstillet på de tilhørende termostater. Kan ikke reguleres ned under 23,5 grader.
(4 kredse som virker perfekt - længst væk fra anlæg)

Info:
Indregulering helt åbne på alle kredse.

Håber du fandt en løsning eller der er andre der kan hjælpe.

På forhånd tak
M.v.h Morten
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis