Bordrundsav

Jeg er nybegynder i gør-det-selv verdenen og vil ikke ruinere mig selv med ex festool. Jeg søger en bordrundsav, som højst skal save egetræsplanker. Gerne i omegnen af 1000-1500 kr. Kan nogen anbefale en? Smid gerne links o

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej MikkelGu.

Kan du ikke uddybe dit ? lidt mere?

Egetræsplanker kan jo være både stort & endog meget stort

Egetræsplanker det lyder som du ska' ha en ret stor og kraftig rundsav.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Det bliver nok douglasplanker. De skal saves til i længde og måske bredde max 2m. Jeg har kigget på flere forskellige på 1500w ellers så skal maskinen save brædder og andet hobbyarbejde

Det allerbedste råd vil være: Tag ud og kik føl/røre ved savene og vurdere om det er noget for dig.

Nogen kan kun bruge et helt bestemt mærke/navn, det er helt fint, men måske også lidt af en "religion"

Min erfaring er at man "kun" får det der betales for, der kan selvfølgelig være undtagelser.

Jeg kan ikke egentydigt sige det er lige den' du skal købe.

Kan se af postnr. at du bor i Aalborg området, så tag rundt og undersøg i byggemarkeder, og gør som jeg har skrevet oven over.

Held og lykke, håber vi må se hvad det blev?


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.

Når du skal skære plader, vil jeg anbefale dig at kikke på en dyksav.

Den her har en skæredybde på 55 mm, og man kan sagtens skære fra begge sider, så man kan skære 110mm.

denne her er nok det billigste, og endda på tilbud, og i øvrigt en udmærket sav.

https://www.harald-nyborg.dk/p7688/...5-m-skinne

Vil anbefale at købe en 1400 mm skinne også, så kan du skære hele plader i et snit

https://www.harald-nyborg.dk/p2983/...m-t-dyksav



Vi prøver igen, i morgen --

Det er lidt diffuse krav du stiller.
En planke der er 80mm tyk kræver jo en noget større sav end en planke der er 20 mm tyk   
Almindelige bord/bygnings rundsave har typisk en klinge på Ø250 mm, hvilket er nok til de fleste hobby brugere.
Længden på det du skal save, er næsten underordet da du nemt kan lave bukke eller købe rullebukke som udlæg, men du skal være opmærksom på at der findes savklinger til at skære på tværs af fibrene og på langs, og bruger du en "på tværs klinge" på langs så får du typisk brændemærker på træet og en hurtigere slidt klinge.  
Men hvis du skal skære en planke over (på tværs) så er det måske bedre at bruge en kapsav eller en dyksav.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Planker som skal skæres i længder og præcise snit gøres bedst og nemmest med en kap/gering sav.

En ok og samtidig billig sav er bosch gcm 8 som typisk koster lige over 2000 kr.

Den blå serie koster næsten den samme som deres grønne, så brug de få hundre kr ekstra og få noget ordentligt værktøj.

Lidt billigere men ok kvalitet er metabo's kap/geringsav. her ville jeg gå efter et kombo sæt hvor der er arbejsbord med - metabos arbejdsbord ksu401 er rigtigt godt i god kvalitet og kan slåes ud så du kan save lange brædder med god præcision

Skal du save bræder på langs vil en rundsav være godt/nødvendig

Det kunne være dewalt 745 som er en klassiker - koster lige omkring 4000 kr.

Hvis det kun er ganske få snit på langs kan du klare det med en fuksvans - vel at mærke en som har tænder til at save på langs (ellers bliver det en tung dans) 

evt en ala einhell ts820, men vær klar over at det er noget klamt legetøj som du bliver led og ked af at bruge...det eneste gode ved den er den ikke larmer...til få snit kan den bruges og er bedre end ingen rundsav.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis