Fjerne stabiliserende væg

Hej LDS folk.

Jeg ønsker at fjerne en væg i køkkenet. Jeg er ret sikker på at den kategoriseres som Stabiliserende. Men da der er tilbygget på ydersiden af huset, så fungerer dette vel som stabilisering, MEN her har jeg brug for jeres gode råd og tanker. Kan den fjernes?

Håber nedenstående giver mening!

Denne ligge væg ved rød pil:

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvorfor tror du den er stabiliserende?


 Certificeret Statiker

Tænker det fordi den står vinkelret på længen af huset, samt at den midtervæg som den står vinkelret på er blevet forlænget med en bærende bjælke fra pilen og hen til yder vest væggen. 

Ligeledes forklarede sælger mig, at midtervæggen var bærende, så derfor antager jeg at denne må være stabiliserende (eller mindre vigtig)

Det jeg ser: 

Du har nogle massive solide gavlvægge med betragtelig større længde end den her væg. Desuden er der ikke rigtigt nogen lodret belastning på væggen som kan stabilisere den. Det betyder at væggen er relativt slap i sammenligning, og de vandrette laster fra vind vil blive optaget i gavlene. Jeg tvivler på at den bidrager væsentligt til det samlede stabiliserende system. Din tilbygning - med gode stabiliserende facader - vil i øvrigt optage en stor del af den belastning der før har virket på bygningens læ side!

Midterbærelinjen er bærende, og der må ligge en bjælke fra gavl til murfeltet. Denne bjælke ligger af på murværket som derved får en lokal stor punktbelastning. Væggen som du tænker at fjerne, er med til at stabilisere midtervæggen, således at denne ikke kan bøje uhensigtsmæssigt for denne belastning - såkaldt søjlevirkning. Hvis du fjerner muren, skal du undersøge om den tilbagestående væg alene har tilstrækkelig bæreevne, eller alternativt sætte en lille ny stålsøjle mellem bjælken og fundamentet, så murværket fremadrettet ikke belastes.


 Certificeret Statiker

Tak for et meget uddybende svar.
Er det en ingeniør der kan vurdere dette?

Tænker den opmurende skorsten også må give lidt støtte til væggen, men hvis jeg lod ex. 20 cm væg stå - ville dette så ikke fungere som en støtte til murværket?

Skorstenen har også en effekt! 

En ingeniør kan vurdere det for dig, også om der er behov for - og hvor meget - af vægfeltet du evt bør lade stå. Jeg vil skønne at det vil koste ca. kr 3.000,00.


 Certificeret Statiker

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis