Blande stærkstrøm og svagstrøm

Hej og tak for et brugbart forum. Har forsøgt at finde forklaring på hvad det betyder at man ikke må blande stærkstrøm og svagstrøm. 

Jeg er ved at lave en off grid camper(Airstream) og tænker at lave lys på svagstrøm men stadig med mulighed til at bruge stikkontakter, køleskab osv på 230volt. Må jeg det. Er det det som betyder at blande stærk og svag? 


Hej og tak for et brugbart forum. Har forsøgt at... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Når du kun skal bruge 230V til køleskab og ladning af mobiler, kan du da bruge 12V til ladning af mobiler. Der findes opladere som omsætter 12V til 5V, som nu er standard i EU. Til køleskabet kan du bruge en converter 12VDC til 230VAC. Så kan du lave hele installationen med 12VDC.


fase

Ja og nej.

Almindeligvis er 230v ledninger ikke så tykke, da strømmen ved 230v er lav.

Men ved 12v har du typisk større strøm, da spændingen er lav.

Du skal derfor dimensionere dine sikringer efter ledningernes kvadrat, altså evnen til at bære strøm uden for stort tab.

Kan du komme nærmere ind på hvilken type ledninger du har anvendt?

Umiddelbart er du ude i at skulle forsikre hvert 12v kabeltræk med 10-15A sikringer. Du skal have et sikringspanel til de forskellige grupper. Dette fås også i f.eks. Biltema til båd/camping.


Elektronikteknikeren

Jeg har anvendt 230v 2x0,75 ledning. Men den er tykkere end den 12 volt som jeg havde planlagt at anvende... 

0,75 mm2 er for tyndt. Du skal op på mindst 1,5 mm2, hvis du sættet en 10A sikring foran, eller 2,5 mm2, hvis du bruger 15A sikringer. Du skriver, at du har anvendt 2X0,75mmog at det er tykkere end det du vil anvende til 12 volt. Det er strømstyrken, der bestemmer, hvor tykke ledninger du skal bruge. Hvis du vil lave installationen som 12v og sætte en converter på til køleskabet, skal ledningerne dimensioneres efter dette forbrug.


fase
Annonce

Ja det er alt for tyndt i min optik.

Jeg ville ikke lave sådan en installation med mindre end 2,5mm2 til 12V.

Grundet at du ved 12V gerne vil have så lavt spændingstab som overhovedet muligt, da du ikke har så mange volt at undvære. 

De 0,75 må du heller ikke bruge til 230v delen, da de ikke er godkendt til fast installation, dvs. det er udelukkende ledning du må benytte løst som forlængerledning, eller fra udtag til lampe mv. Den type ledning må med andre ord ikke indbygges.

Til dette formål skal anvendes mindst 1,5mm2 installationskabel. 

Det skal være dobbelt isoleret, dvs. med yderkappe rundt om de enkelte ledere med hver deres kappe.

Eks. https://www.harald-nyborg.dk/p7917/pkaj-tilledning-3x1-5-50-m


Elektronikteknikeren

12v elpanel:

https://www.biltema.dk/bad/eludstyr/stromafbrydere/afbryderpanel-med-automatsikringer-2000041288


Elektronikteknikeren

Installationskablet skal være med mangekorede ledere. Kabler med massive ledere må ikke bruges i campingvogne. Lederne skal afsluttes med ledningstyller.


fase
S. Fabrin skrev den 09-03-2019 09:27:06

Installationskablet skal være med mangekorede ledere. Kabler med massive ledere må ikke bruges i campingvogne. Lederne skal afsluttes med ledningstyller.

 Ja det har du i øvrigt ret i.

Grundet vibrationer mv. kan man risikere at stive ledere knækker.


Elektronikteknikeren

Endvidere er det en god ide med et kombirelæ foran 230v installationen, til at beskytte brugere og udstyr mod kortslutninger og berøring.


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis