Blande stærkstrøm og svagstrøm

Hej og tak for et brugbart forum. Har forsøgt at finde forklaring på hvad det betyder at man ikke må blande stærkstrøm og svagstrøm. 

Jeg er ved at lave en off grid camper(Airstream) og tænker at lave lys på svagstrøm men stadig med mulighed til at bruge stikkontakter, køleskab osv på 230volt. Må jeg det. Er det det som betyder at blande stærk og svag? 


Hej og tak for et brugbart forum. Har forsøgt at... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Hvorfor inverter til køleskabet? De fleste campingkøleskabe kan køre på både gas, 12 V og 230 V. 


Søren O

Hvorfor inverter til køleskabet? De fleste campingkøleskabe kan køre på både gas, 12 V og 230 V. 

Det har du fuldstændig ret i, men trådstarteren har nævnt køleskab til 230V så derfor.

Ja, der skal en pæn størrelse solfanger til, men jeg har ikke fortaget beregninger over belastningen. 


fase

Der skal nok et par KW solpanel til og en god batteribank, hvis man vil sikre at køleskabet skal have strøm hele døgnet

Hvis det kun skal bruges over sommeren, er det selvfølgelig en anden sag.


Elektronikteknikeren

Tak for svarene 

Camperen skal stå permanent i Italien. De sol anlæg som jeg ser på har kapacitet til at holde et køleskab kørende. Som jeg har forstået er gas og 12 v køleskabe meget ineffektive.. Og dyre i indkøb. 

Annonce

Camperen kommer ikke på vejen. Den bliver bygget til at stå permanent da det ville være for stort et projekt at få den ombygget til EU standarder. 


Køleskabe til gas er absorpsionskøleskabe, hvorimod du kan få 12V køleskabe med kompressor, som kører som et til 230V.

Med hensyn til dimensionering af ledningsnet er det ligegyldigt, hvor campingvognen er placeret og om den kører eller ej.


fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis