Blande stærkstrøm og svagstrøm

Hej og tak for et brugbart forum. Har forsøgt at finde forklaring på hvad det betyder at man ikke må blande stærkstrøm og svagstrøm. 

Jeg er ved at lave en off grid camper(Airstream) og tænker at lave lys på svagstrøm men stadig med mulighed til at bruge stikkontakter, køleskab osv på 230volt. Må jeg det. Er det det som betyder at blande stærk og svag? 


27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du må gerne have stærkstrøm ( lysnet 230 V ) i samme lokale som svagstrøm, men det må ikke være i samme dåse, forgreningsmateriel eller kabel kanal MEDMINDRE der er isat skille rum eller svagstrøm er isoleret op til samme niveau som 230 V. Der er en undtagelse m.h.t. tavler,


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for svar Erik. 

Bare af nysgerrighed, ved du hvad der sker? Er det for at undgå interferens? Eller er det direkte farligt? 

Må f. eks. en stærkstrømledning krydse(altså ligge oven på) en svagstrøm ledning? 

Mvh

Jeg kan ikke sige hvad der sker, blot at det ikke er efter reglementet. 

Så det er et sikkerheds problem mere end det er interferens el.lign.

Især ved krydsning er der ikke risiko for interferens.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg ved ikke noget om hvad loven siger, men i min verden er et totalt no-go at blande forskellige grupper sammen i samme dåse.
Om det er svagstrøm eller stærkstrøm kommer sådan set ud på et, for mig handler det om sikkerhed.
Forestil dig at du slukker for gruppen, og begynder at skille ledningerne ad, for så at opdage at der så lige var "sovs" på nogle af dem, fra en anden gruppe.
Endelig er der jo nul fejl, som kan blive rigtigt "sjove", med flere faser fra forskellige grupper. Tilbageløb mm kan give nogle seriøse skader på brugsgenstande, hvis der lige pludselig er 2 faser i stedet for fase og nul   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hej Henrik. Mange tak for dit synspunkt. 

Når du skriver dåse og tilbageløb. Hvad mener du så? 

Annonce

Eller er det direkte farligt? 

Ja, det kan være særdeles farligt at blande stærk- og svagstrøm. Kan du forestille dig, at der 230V på din svagstrømslampe (12 eller 24V), hvor f.eks. den ene pol (+ eller -) er forbundet til stel af metal. Det vil give et alvorligt stød, som i værste fald kan være livstruende. Du kan roligt trække både stærk- og svagstrøm i din camper, men installationerne skal holdes skarpt adskilte. Off grid betyder så, at du aldrig vil tilslutte din camper til det offentlige net. Har du solceller eller en generator til forsyning? Interferens bliver der næppe tale om.


fase

Jeg vil forsøge at blive specifik i mit tilfælde. 

Jeg skal opsætte et sol anlæg. Jeg ønsker at køre lys på 12v (så dette ikke behøver gå gennem inverteren, og fordi led pærere er blevet så effektive at lys behovet kan dækkes af disse) yderligere ha jeg behov for stikdåser til 230v til køleskab og ladning af mobiler osv. 

Er det et problem at have disse to, stærkstrøm og svagstrøm i samme camper? 

Kun off grid. Intet andet. Ingen kobling til andet... 

Du kan sagtens have begge installationer i camperen, det er ikke det som er ulovligt, og det er der mange campingvogne der har.

Man må  bare ikke blande installationerne, da man kan risikere at der løber 230v over i 12v installationen f.eks.

Så det du ikke må er at trække 230v og 12v kabler i samme kanal, eller have begge dele i samme dåse, uden at de adskilles.

Der fås kanaler og dåser beregnet til flere forskellige isolationsklasser, som har skillere til at holde dem adskilt.


Elektronikteknikeren

I øvrigt kan du spare mange penge på stumperne hos Biltema, når du bygger camping installationen.

F.eks. kunne sådanne udtag bruges:

https://www.biltema.dk/bad/eludstyr/elpaneler/pabygningspanel-2000040911

Og 12v belysning:

https://www.biltema.dk/bad/eludstyr/belysning/


Elektronikteknikeren
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis