Rundt spisebord med udtræk

Har søgt lidt herinde, men kan ikke finde en passende tråd, så nu opretter jeg en ny.

Jeg står foran et spisebordsprojekt, som jeg godt kunne bruge lidt feedback på. Er forholdsvis handy og har da også lidt erfaringen indenfor møbler, men ikke af den her kaliber. Umiddelbart synes jeg projektet ser forholdsvis enkelt ud, men der er jo altid diverse faldgrupper, som jeg tænkte i måske kunne være behjælpelige med at påpege. 

Projektet er rundt spisebord (115 cm i diameter), lavet af en 24 mm birkekrydsfiner plade. Der skal limes linoleum på toppen og bordet skal kunne trækkes ud så der kan lægges to tillæggesplader i (2x50 cm). Bordet skal monteres med koniske træben (ala. dem her)

Mine umiddelbare bekymringer går primært på stabilteten af bordet - kan det holde? Er pladen tyk nok og er det muligt at montere benene således at de bliver stabile også efter udtrækket? Eventuelt andre faldgrupper?

På forhånd tak. 

Mvh Tobias

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Altså uden en sarg under, vil jeg sige at det ikke kan holde.
Men når du laver et stel der kan trækkes fra hinanden, er det jo rimeligt stabilt.
 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Hvis du kun har pladen i sig selv med 4 ben under vil den alene pgra sin egen vægt begynde at nedbøje.
Så hvis man så forestiller sig en person der "lige" læner/sætter sig på kanten, så har vi balladen og bordet kan i værste fald knække.
Prøv at se på en hylde. Der skal ikke meget over 30-40 cm bredde uden understøtning før den begynder at hænge, og tykkelsen betyder sådan set ikke det store, da tykkelsen giver større vægt... Jordens tiltræknings kraft virker hele tiden   
Det udtræk du linker til er sådan set fint, men det giver dig ingen (eller meget lidt) stabilitet.

Så en sarg er vejen frem. Eller du kan indfræse et par vinkeljern i bunden af bordet, i næsten hele diameteren (lade dem stoppe 50 mm fra kanten, som du ville lave smallere i følge din skitse nederst).


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Yes, jeg hører dig Hvorfor tænker at udtrækket ikke giver stabilitet? Det er vel i bund og grund det samme som et vinkelbeslag? Det er jo primært det der skal bære det, når nu pladen halveres?

Der findes jo borde hvor det er lykkedes uden sarg.

Eksempel 1), eksempel 2). Jeg er godt klar over at det er et andet slags materiale, men teorien er vel den samme? 

Det er ikke fordi at jeg ikke lytter til hvad du siger, men jeg vil også gerne forstå det

Selvfølgelig vil udtræksbeslagene bære noget. Men de har ikke samme bære evne som en sarg eller vinkeljernene vil have, og de er jo heller ikke lige så lange.
Dine eksempler med borde uden sarg ser selvfølgelig fine ud, men jeg er så gammeldags at jeg tvivler på at de borde lever om 20-30 år... og for mig er langtidsholdbarhed et must.

Desuden tror jeg at der er kæmpe forskel på en almindelig krydsfiner og en højtrykslaminat plade. De krydsfiner/møbelplader jeg har brugt til diverse møbler, har alle med tiden bevæget sig mod syd   


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Kan se at denne side er ret aktiv i at lede trafik til os (Beslagsmanden), og at der ikke rigtigt er kommet et endegyldigt svar, så jeg prøver lige hvis der skulle komme flere forbi :)

Der er som ikke noget problem i at bruge et udtræk på den måde til et bord i den størrelse, selvom det ikke har sarg.
Der er korrekt, at med sarg bliver alt selvfølgelig mere stabilt, men en sarg er også træls at have under sit bord ift. benplads (Og ekstra træls under et rundt bord).

Jeg har selv lavet en del runde borde med disse udtræk, og sælger dem også til små møbelproducenter jeg ved bruger dem på Ø120 borde uden sarg, så det skulle ikke være noget problem når bordet ikke er større i udtrukket tilstand.

Det sværeste ved at lave runde borde med udtræk er faktisk at få udtrækkene langt nok ud imod kanten, så de understøtter mest muligt af tillægspladerne. Der er jo ikke meget plads at skubbe dem ud på, før de stikker ud over kanterne på bordet.

Men helt kort så er sådanne udtræk lavet til brug på denne måde, og så længe at benene er stabile nok, så skulle der ikke opstå problemer ved disse størrelser :)

http://beslagsmanden.dk
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis