Malerstøv gennemtrængning ved spraymaling

Hej,

Jeg har et hobbyrum indendørs hvor jeg gerne vil kunne male med spraymaling fra dåse. Jeg ønsker ikke malerstøv i hele lokalet så jeg har tænkt mig at lave en form for malerkabine som kan sættes op når jeg skal male.
Kabinen skal kunne genbruges og være rimelig let at sætte op og pakke ned. Den skal også helst kunne tillade lys at passere ind så jeg ikke behøver have lyskilder med ind i kabinen.
Jeg har gjort mig nogle overvejelser omkring hvilket materiale kabinen skal laves i og overvejer at starte med at lave den i 60my afdækningsplast og håber dette er kraftigt nok til at blive pakket ned og sat op igen uden der udvikles utætheder. Men måske skal jeg bare springe direkte til dampspærrefolie? Vil det holde bedre når det skal pakkes ud og ned eller er det så stift at folder vil udvikle sig til huller?
Kabinen skal bare laves i 1 stykke som jeg så kan hænge op i loftet og skal selvfølgelig have en dør og måske et aftageligt gulv for at lette opstilling af emner til maling. Samlinger ved dør og gulv tænker jeg kunne laves med selvklæbende velcro, de faste samlinger med f.eks. dampspærretape.

Spørgsmålet går på hvor meget der skal til at holde malerstøv inde i sådan en kabine.

Kan det f.eks. trænge igennem en 20mm bred velcro samling?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du kan ikke lave en sådan"malekabine"uden udsugning,luften vil blive mættet med malestøv,hvilket vil sætte sig både på dig og emnerne,hvis du vil have et par gode råd,må du gerne henvende dig.


bh

Har før hjulpet en bekendt med at lave noget lignende.Vi anskaffede en brugt emhætte med tre trins udsugning,skar en krydsfinerplade til,så den passede til vinduet,lavede et rundt hul til slangen.Emhætten skal enten stå,eller monteres nede ved gulvet,derefter blev der monteret glideskinner i loftet,hvor vi hængte tynde gennemsigtige gardiner op,købt brugt hos DBA.Plastik vil jeg fraråde,det bliver statisk,og maligen vil sætte sig fast,med risiko for afskalning.Indblæsningen synes jeg ikke du skal spekulere på,jo mere indblæsning jo mere vil støvet hvirvle op,og da du vil spraymale,skal emhætten nok sørge for tilstrækkelig udsugning.Man kan også,hvis gulvbelægningen tillader det,fugte det.


bh
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Så det du mener er at kabinen sådan set ikke skal være tæt, den skal tillade at der kommer luft ind, i din vens tilfælde forestiller jeg mig at der kunne komme luft ind ved gardinskinnerne i toppen og emhætten suger det ud i bunden?

Umiddelbart tænker jeg det skal være omvendt, udsugningen skal sidde i toppen for netop at suge malerstøvet opad, så det ikke får mulighed for at lægge sig på emnet. Men emhætten suger måske så meget at støvet slet ikke når op over emnet?

Det med at plastikken bliver statisk, det havde jeg ikke tænkt på. Gardiner vil nok også være tungere og derved være mindre påvirket af udsugningen, og endda måske tillade lidt luft at slippe igennem som bidrager til udsugningen. Og være lettere at håndtere ved opsætning og nedtagning.

Med udsugning i bunden kan jeg så godt se fordelen i at malerstøvet ikke når op til loftet, herved behøver man måske ikke at afdække loft og lyskilder? Og har ikke problemer med at få lys nok ind i kabinen.

Du har ret i det du skriver,derfor er en rigtig malekabine altid monteret med udsugning i gulvet,og som regel sprøjter man i de fleste tilfælde fra oven og ned.Hvis du bruger en harpiksklud til at fjerne støvrester,så gør det ikke umiddelbart før du sprayer,emnerne bliver statiske !


bh

Rummet har jo indblæsning fra husets Genvex anlæg. Lige uden for rummets dør sidder der en udsugning fra samme anlæg. Jeg kunne sagtens blokere husets andre indblæsninger og udsugninger og derved få rigtig god luftgennemgang i malerkabinen, indblæsningen sidder allerede i loftet, så skal jeg bare have en slange ført fra udsugningen og frem til gulvet i malerkabinen. Umiddelbart tror jeg Genvex anlægget kan klare 160m³/time, malerkabinen bliver omkring 17m³. Om det er hurtig nok luftudskiftning ved jeg ikke, men hvis det er, slipper jeg da for at finde plads til en emhætte.
Udsugningskanalen er i forvejen ganske støvet og jeg tænker ikke malerstøvet vil give nogle problemer, luften bliver filtreret før den når anlæggets udsugningsmotor. Og hvis jeg vil være sikker på at malerstøvet ikke skader anlæggets filter, kan jeg gemme et brugt filter og sætte dette i anlægget inden jeg maler. Det er nu heller ikke de grove udblæsningsfiltre der koster pengene i sådan et anlæg.

Kan du sige noget om hvorvidt Genvex anlægget kan udskifte nok luft til malerkabinen?

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Det skulle være rigeligt,jeg har før malet med trykluftpistol med ca.samme luftudskiftning,og uden problemer,og når du maler med spraydåse,skal du jo alligevel holde pause mellem lagene.


bh

Tak for svar, jeg forsøger med Genvex anlægget som luftudskiftning som jeg har beskrevet og så ser jeg mig om efter noget gardin eller metervarer bomuld i stedet for plastik.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også