Har nogen her prøvet selv at lime en rude i.

Ja det handler om scooter, en minder mest om en bil, så derfor ligger jeg den her.

Min far er blevet hustlet af en uheldig type da han købte en Elf kabine el scooter. Ja, ja, jeg har bestilt den rude.... det er 8 mdr. siden..., den kommer lige om lidt....Sange fra de var lande.. Nu er han lukket ned og slukket. Jeg kan købe ruden, men forhandleren siger, "vi har ikke prøvet det før med at lime ruder"... Jeg har intet problem, hvis ellers jeg får lidt råd og vejledning. Så hvis nogen har prøvet det, så hører jeg gerne om erfaringer. PS de store montører vil kun lave biler, har spurgt et par af dem.

MVH


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis der er pyntelister skal udregne med de går. Rens fladen med gammel lim totalt af. Helt i bund. Smør området med primer og læg rudelim på. To mand lægger ruden på plads, hvis du er heldig er der sigtepunkter. Tape ruden fast til taget med Gaffa. Men der er nu mange værksteder der kunne fixe det. 


 

Syntes at have set at de pro. lader en rest lim side. Der er flere typer rudelim har jeg set siden indlægget blev skrevet, nogen af dem kræver ikke primer. Forstår godt der skal 2 til en bilrude, men en scooter rude er altså ikke særlig stor, det går nok. Youtube er vist også min ven.

MVH


Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 

Her kan du se hvordan de professionelle gør:

https://youtu.be/Y2eG1_1Ed3M


Elektronikteknikeren
PeterR skrev den 06-03-2019 19:48:34

Syntes at have set at de pro. lader en rest lim side. Der er flere typer rudelim har jeg set siden indlægget blev skrevet, nogen af dem kræver ikke primer. Forstår godt der skal 2 til en bilrude, men en scooter rude er altså ikke særlig stor, det går nok. Youtube er vist også min ven.

MVH

Ja, skrab ikke limen helt af.

Normalt saver man den gamle rude ud med en skæretråd. Dernæst kan du bruge et skarp stemmejern til at skærer lidt af højden på det gamle lim ned, så du også får en jævn overflade. 

Primer på rudens kant hvor limen skal hæfte og på karosseriet de steder hvor du f.eks. har skåret limen helt ind til malingen eller lavet ridser.

Det er lidt forskelligt om det er nemmest at påføre rudelimen på selve ruden eller på karosseriet. Det skal lægges som en trekantet pølse __/\__  , men sådan er spidsen på rudelim tuben nok også skåret fra fabrikken.

Når ruden er lagt i, holder den normalt sig selv på plads og du skal blot sikre den mod at skride ned, med lidt malertape, indtil at limen er hærdet.

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også