Indhold af ny gruppetavle

Jeg har netop fået udskiftet min gamle gruppetavle med sorte bakelit-gruppeafbrydere til en moderne type med automatsikringer.

Den gamle indeholdt følgende sikringer:

1 stk 1x10 A til lys

1 stk 3x16 A til komfur

1 stk 3x16 A til vaskemaskine, tørretumbler, el-vandvarmer og luft-luft-varmepumpe samt 1 el-radiator.

Huset er 86 m2

Jeg havde egentlig bestilt en tavle med samme indhold, bortset fra at der nu skulle være 2 stk. 1x13 A til lyset. Jeg foreslog selv LKs type 6 eller tilsvarende.

Men den tavle installatøren leverede havde en 3x13 A til gruppen med vaskemaskine osv. Ikke 16 A som den gamle.

Jeg var ikke hjemme da tavlen blev sat op, så da jeg opdagede det ringede jeg til installatøren, som kort forklarede at der var nye regler, der betød at der skulle bruges en 3x13 A gruppe. Det var noget med at alle typer vaskemaskiner og tørretumblere skulle kunne tilsluttes.

Er der nogen der kan forklare hvad det er for nye regler? Jeg kan læse på sikkerhedsstyrelsens hjemmeside er der ganske vist er kommet en del nye regler på el-området, men jeg kan ikke lige finde noget der forhindrer en 3x16 A gruppe.

Gruppen er belastet på følgende måde:

Fase 1: Vandvarmer på 1000 W på 230 V = 4,3 A (Kan også installeres på 2 faser = 400 V, så den yder 3000 W. Her kan jeg ikke lige huske hvordan man beregner belastningen på de enkelte faser - men der er jo heller ikke aktuelt pt)

Fase 2: Vaskemaskine på 2200 W = 9,7 A

Fase 3: Tørretumbler (900 W = 3,9 A) og varmepumpe.
Jeg er ikke helt sikker på hvad varmepumpen bruger. På mærkeskiltet står der bl.a: Max input: 7,7 A og Current, Heating: 2,7 A (Cooling er lavere). Det sikreste er nok at bruge det største tal, 7,7 A. Så i alt  11,6 A på denne fase

El-radiatoren er tilsluttet 2 faser = 400 V. Jeg ved bare ikke hvilke faser. Men den er på 1200 W (Igen kan jeg ikke beregnes belastningen på de enkelte faser). Den bliver i øvrigt (næsten) aldrig brugt, da jeg har varmepumpen.

Så det ser altså ikke ud til at nogen af faserne bliver belastet med mere end 13 A, så det er jo sådan set ok. Men det undrer mig at det ikke er tilladt at fortsætte med en 3X16 A gruppe. Alle kabler i gruppen er 2,5mm2.

Derudover er der blevet sat for-sikringer i tavlen. Det var der ikke før (De sad nok ude i skabet). Er det et krav i dag? Jeg kan ikke finde noget om det i fællesregulativet. Netselskabet er N1.
For-sikringerne fylder en del (ca. 4,5 modul) og der kan hurtigt opstå pladsmangel hvis jeg f.eks.  en dag skal have en elbil-oplader. Men den kan vistnok flyttes til målertavlen hvis det bliver aktuelt

Endelig er der min målertavle, der også er blevet skiftet. Her er der endnu ikke sat plomber i. Da jeg talte med installatøren, var han ikke klar over om han ville få dem tilsendt eller om netselskabet ville komme og sætte dem i. Hvad der det normale? Jeg vil nødig have problemer med selskabet.

Mvh

Palle Dam 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

En 13 A gruppe kan trække mere end 13 A i kortere tid. Så det er ret svært at udregne det. Men hvis det virker så er der vel ok. ?

Vedr, vandvarmer så beregner man på samme måde om det er 230 V eller 2 x 400 V => 6,5 A




Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Der er da noget galt, når din aut. installatør ikke ved, hvem der plomberer klemmekassen til måleren. Er du sikker på, at han er aut. installatør?

Hvis dine kabler til vaskemaskine o.lign. er 2,5 mm2, er det ikke et problem at sætte en 16 A sikring foran, så hans forklaring om nye regler bør han kunne henvise til disse. Om der skal være forsikringer, som jeg forstår som tarifsikringer, bør han også kunne henvise til de regler, der gælder for dit forsyningsselskab. I øvrigt er tavlen vel mærket med et CE mærke indeholdende oplysninger om tavlen, og hvem der har lavet den.


fase

Erik: Jeg tror ikke helt jeg forstår hvordan du når frem til 6,5 A.

1000 W / 230 V =   4,3 A

Ved 3000 W udnyttes at forskellen mellem 2 faser er 400 V. Nul bliver således ikke brugt her (Det er sikkert basisviden for en elektriker).

3000 W / 400 V = 7,5 A. Betyder det at sikringen på hver fase bliver belastet med 7,5 A eller fordeles det med  3,75 på hver? Eller skal det regnes ud på en helt anden måde, når der er 2 faser?

Som sagt kører vandvarmeren pt. kun på 1000 W, men hvis man kunne få den til at yde 3000 w ved at bytte rundt på et par ledninger ville det jo være fint. Men det kræver jo at der er kapacitet i gruppen.


S. Fabrin: Det er en autoriseret installatør - jeg har lige tjekket hos sikkerhedsstyrelsen. Det er en ældre veletableret lokal virksomhed med tilhørende butik under Elsalg-kæden. Han har selv skaffet tavlen fra en grossist, men brugte dog en underentreprenør til at montere tavlen.

Efter tavlerne er blevet sat op har jeg kun talt med installatøren over telefon. Det var en lidt kort samtale (Jeg tror han havde lidt travlt), men jeg fik det indtryk det var sådan reglerne var. Bagefter forsøgte jeg at finde reglerne hos sikkerhedsstyrelsen og fællesregulativet, men kunne ikke finde noget relevant.

Jeg tror jeg sender ham en mail. Jeg har heller ikke fået en regning endnu.


Palle Dam

3000 W / 400 V = 7,5 A. Betyder det at sikringen på hver fase bliver belastet med 7,5 A eller fordeles det med  3,75 på hver? Eller skal det regnes ud på en helt anden måde, når der er 2 faser?

Hver sikring bliver belastet med 7,5 A.

Man kunne godt få den tanke, at installatøren har bestilt en forkert tavle og nu prøver at tørre fejlen af på dig. Prøv at spørge hvilke regler der er tale om.


fase

og hvis han henviser til at der er kommet nye regler så ja det er korrekt at der er blevet ændret nogle regler, idet vi endegyldig fra 1. juli overgår til DS 60364, fremfor stærkstrømregulativet som har gælt indtil nu, og hvis det er det han mener så kan du jo tjekke om der er 2 stk hpfi'er hvilket der skal være, de gamle foreskrev 1 stk, hvis der er ikke er det så spørg om det !! for han kan vel ikke sige at noget gælder nye regler og andet ikke, det er jo enten eller. og så bed om henvisning til at der skal være 13 A sikringer  og ikke 16 A som før... det må han kunne forsvare, hvis ikke så er det vist en ommer

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis