Isolationstest fra el tjek?

Jeg havde en bekendt hvis hjem blev udsat for brand i el installationerne. Det fik mig til at få lavet et el tjek for man kan jo aldrig vide.

Det viste sig at være godkendt, men det gik op for mig nu at det jo kun er stik prøver der bliver taget... hvad nu hvis der er noget der ikke er i orden som han ikke lige kiggede på? Skal jeg få en til at komme og tjekke det hele for at være sikker?


edit: glemte lige at spørge da det var pointen med mit indlæg: hvad er den "isolationstest" som elektrikeren lavede? Hvis den er ok er der vel ikke nogen grund til han kommer og kigger på de stik han ikke kiggede på først vel?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på lds

Isolations måling med et apparat ( megger ) viser om der er overgang på installationen. Man på trykker installationen 1000V og den viser så en eller anden overgangs modstand. Er det over grænsen så er installationen godkendt hvad det angår. 

Men den måler / viser ikke dårlige forbindelser som godt kan afstedkomme en varmeudvikling.

Men når det er sagt så er det ekstrem sjældent at der går ild i et hus på grund af elinstallationer. Så jeg ville pakke bekymringer væk nu når du har fået lavet eltjek. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Tak for velkomsten

Det er godt at høre. Eftersom der ikke er kommet nogen brand mens jeg har boet der tænker jeg ikke at nogen af forbindelserne lige pludseligt skulle blive "dårlige". Er der nogen måde at checke det på?

Jeg er den lidt nærvøse type så kan godt lide at være på den sikre side og går nogle gange lidt i selvsving over tingene, så prøver hele tiden at berolige mig selv fra alverdens ulykker...

Nu siger du at det er ekstrem sjældent at der går ild pga elinstallationer - men jeg synes da at have hørt at statistikkerne siger det er halvdelen af alle brande? Måske er det fordi jeg blander elinstallationer og apparater sammen?

normalt isolationstester man hele installationen med en "megger"   ,det gøres ved at at afbryde spændingen , og frakoble alle brugsgenstande , tv,køleskab,vaskemaskine,osv. herefter megges mellem alle ledere i installationen , det gøres i gruppetavlen, og er en helt normal arbejdsopgave som normalt udføres hver gang der er ændret, repareret,eller udvidet på installationen .


Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Nu siger du at det er ekstrem sjældent at der går ild pga elinstallationer - men jeg synes da at have hørt at statistikkerne siger det er halvdelen af alle brande? Måske er det fordi jeg blander elinstallationer og apparater sammen?

En stor del af el-brandene opstår også i gør det selv installationer og mere eller mindre vel vedligeholdte brugsgenstande. Også elektrikere begår fejl, så de skal naturligvis ikke fritages.

Der er farligt at leve, de fleste dør af det.

                        


                                                                                        

                                                    


fase

Da jeg stod i lære i 60erne var det et normalt job i industriferien at isolationsmåle dvs megge fabrikker , kontorers  osv , el installation ,  det var et krav fra  forsikringselskaberne , for at man kunne få en billigere forsikringspræmie , og det krævede 2 mand en lærling som drejede generatoren på meggeren og en svend der målte , ja det var de gode gamle dage...............


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
Annonce

Så vidt jeg ved frakoblede min elektriker ikke nogen af tingene mens han lavede tjekket? Har han så sendt 1000V gennem installationen med computer og tv tilsluttet?

Nej han har sikkert ikke målt med computer og tv tilsluttet. Måske var brugsgenstandene slukkede på stikkontakterne, mens der blev målt. Der kan ikke laves en tilfredsstillende måling, hvis der noget tilsluttet.


fase

Det er blevet almindeligt at termofotografere elinstallationer i dag. Der kræver dog at installationen er belastet. Her vil de dårlige samlinger vise sig.


Søren O

Mon ikke det gælder industriinstallationer? Det kræver, som du skriver, at der er belastning på for at termografere.


fase

Jeg har nu aldrig hørt at man termografere en el installation, kun tavler. 

Der er kun krav om at man tester isolationen imellem Jord og L1, L2, L3, N. Ikke faserne imellem. (Og nej det giver slet ingen mening af kravene er sådan)

Der testes normalt kun med 500 V, og kun til jord, så der sker ikke noget med de tilsluttede apparater.


Se evt. forklarende film her:
https://www.sik.dk/erhverv/elinstal...contents-3 

 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis