Spm ang møbel fornyelse!

Jeg har en del gamle fyrretræsmøbler, som jeg er godt træt af, men de fejler intet funktionelt. Derfor tænker jeg at give dem en makeover i stedet for at smide væk!   

Jeg har 2 spm:

1. Har hørt flere steder, at det er muligt at indfarve ubehandlet træ med madkulør - hvordan? Og skal det efterbehandles?

2. Hvis jeg gerne vil pynte diverse skuffer og låger med tapet, er det så en mulighed at bruge såkaldt velourtapet, uden at det bliver ødekagt af slitagen? Hvis jeg evt spray lakerer det bagefter? Vil nødigt bruge en pensel-lak, pga samme frygt fir at ødelægge overfladen.

På forhånd tak 

- Strittie

Vedlagt foto af én af møblerne.

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen til.
Jeg har aldrig hørt om madkulør kunne bruges som bejdse, og jeg tvivler også stærkt på at det kan virke, udover at give et vidunderligt svineri  
Jeg har også set nogle der påstår at kaffe, the eller rødvin kan bruges... ja, det farver, men jeg er igen tvivlende overfor om det kan styres i et jævnt lag, samt at det skal tørre grundigt op, uden at give skjolder, inden det skal beskyttes med lak.  

Hvis du ønsker at farve træet er spritbejdse den rigtige vej at gå ned af, dog skal det siges at du har et stort arbejde forud.
Alt, jeg gentager ALT der har siddet på træet i forvejen skal renses/slibes så der kun er helt rent træ, inden du kan bejdse.
Bare den mindste lille olie/voks/lak rest vil kunne ses som en "plet" hvor bejdsen ikke trænger ind i træet, og den vil fremstå lys som træet er fra naturens side.
Bejdse skal efterfølgende beskyttes med enten lak eller olie fordi der er ingen slidstyrke i selve bejdsen (den er jo reelt bare noget farve, opløst i sprit der jo fordamper).

Jeg har en gang brugt tapet på nogle store skabslåger, men de skal også beskyttes med lak, hvis det skal holde. Det svære er kanterne, som er meget udsatte, for slid. En trøje eller andet kan nemt "gribe" fat i et hjørne og så er der lige pludselig et "æseløre" på din låge eller skuffe.
Jeg løste det ved at montere lister på kanterne, men det er jo meget bøvlet på din kommode.    


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

PrinsHenrik tak for dit svar.

Jeg ved udemærket hvordan både vand- og spritbejdse fungerer, har gjort det mange gange   

Grunden til at jeg specifikt spurgte til madkulør, var udelukkende pga nysgerrighed. Jeg tænker umiddelbart at prøve mig lidt frem på indersiden 😁

Mht kaffe har jeg før forsøgt med succes

PinkHenrik skrev den 05-03-2019 09:45:48

Velkommen til.
Jeg har aldrig hørt om madkulør kunne bruges som bejdse, og jeg tvivler også stærkt på at det kan virke, udover at give et vidunderligt svineri  
Jeg har også set nogle der påstår at kaffe, the eller rødvin kan bruges... ja, det farver, men jeg er igen tvivlende overfor om det kan styres i et jævnt lag, samt at det skal tørre grundigt op, uden at give skjolder, inden det skal beskyttes med lak.  
..

Prøv at kigge på kalkmaling. Min mor har malet flere møbler af samme type med kalkmaling. Med et flot resultat. 

Det kræver kun at møblet vaskes i grundrens først. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

Jeg har nu googlet lidt på kalkmaling. Jeg tror desværre ikke det er noget for mig. Looket bliver alt for "romantisk" til min smag. Jeg er mere til det rå og kantede look.

jthyge skrev den 05-03-2019 13:05:55

Prøv at kigge på kalkmaling. Min mor har malet flere møbler af samme type med kalkmaling. Med et flot resultat. 

Det kræver kun at møblet vaskes i grundrens først. 

 

Hej.

Den er god nok med madkulør jer har gjort det en gang for længe siden. Jeg kan ikke huske hvor mange gange men det er bare at prøve sig frem. Træet bliver lidt grønligt i det brune. Bagefter fik det noget stærk lak. Se billed


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce
kovas skrev den 05-03-2019 17:00:10

Hej.

Den er god nok med madkulør jer har gjort det en gang for længe siden. Jeg kan ikke huske hvor mange gange men det er bare at prøve sig frem. Træet bliver lidt grønligt i det brune. Bagefter fik det noget stærk lak. Se billed

 Ej hvor fedt! Hvordan? Var det blandet med vand? Kan man nøjes med at forsegle med olie eller voks? Eller skal det være lak?

Det blev blandet op med vand og så fik den af flere gange, til jeg syntes det var fint. Jeg tror helt sikkert at man kan bruge hærdende bordplade olie. Det har jeg brugt til nogle andre vinduesplader. Det er sikkert osse ok med voks, men har ikke prøvet det. Kuløren smitter ikke af når det er trukket ind i træet og er tør. så egentlig kunne man vel bare lade det være, men jeg tror ikke det kan holde til afvaskning så.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Farvning med kaffe har jeg brugt, det fungerer fint. Jeg efterbehandlede med carnaubavoks, og resultatet var okay. Lidt mørkt, men det er et spørgsmål om blandingsforhold. (Billede 1) Bedste resultat er med den billigste pulverkaffe du kan finde. Så laver du en (meget) stærk kop kaffe, og efterfølgende kan du fortynde til den kulør du vil have.

Tip: Både kaffe og rødvin kan også bruges til fremkaldelse af råfilm og forstørrelser. Søg på caffenol.

Jeg skal selv til at tone noget træ, og vil prøve med madkulør, bare fordi det da skal prøves. Tænker at fortynde det godt, da jeg kun ønsker en svag toning af træet. Billede 2 før toning.

ClausD

Livet er noget der sker, mens du laver noget andet.
Velkommen på siden FotoSnedker
Det er et noget gammelt indlæg du kar kommenteret på, men den er der mange nybegyndere her på siden som falder i. 
Tvivlsom om Stritte kommer tilbage med en melding, for det ser ud som om disse 4 indlæg er det eneste hun har besøgt siden med og det var i 2019. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ups 😊

ClausD

Livet er noget der sker, mens du laver noget andet.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også