LTZ - limited traffic zones - Italien.

Som så mange er vi, efter sidste års ferie, blevet udstyret med et par bøder for at have kørt ind i en møljøzone i Parma, Italien.

Bøderne på 2 x 93 euro er kommet via et brev, hvor der er angivet diverse indbetalingsoplysninger via Iban/swift/bic til deres bankkonto. Det skal betales inden 5 dage, ellers stiger beløbet gradvist hvis ikke det er betalt inden 60 dage. 

Der er nævnt en webside med en kode, hvor man kan se et fint foto af bil med nummerplade. Men man kan umuligt tolke hvor det er taget.

På brevet står der RECONMMANDÉ. Jeg tolket det som “anbefalet” - altså at posten afleverer det mod underskrift som bevis for modtagelsen. Men brevet lå blot i vores postkasse.

Spørgsmålet er selvfølgelig : er vi nødt til at betale bøden ? 

Flere vil sikkert spørge: er  bøden gyldig ? Har jeg gjort mig fortjent til den ? Svaret er : jeg aner det ikke ! Jeg mener vi var meget påpasselige med ikke at krydse skilte med miljøzoner, men kan sikkert have overset et ..

Hvad vil I råde til .?



Suzuki GS500 E - 1994
Opel Astra J (P10) 16 XER 1,6 5 dørs - 2013
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

"Zone a traffico limitato" oplever man i mange italienske byer. Her er et billede af skiltet:

https://en.wikipedia.org/wiki/Zona_...o_limitato

Der er ikke ret meget andet at gøre end at betale, men ærgerligt er det.

"Recommandé" betyder ganske rigtigt "Anbefalet", men ikke automatisk at man skal underskrive. I denne forbindelse betyder det, at postvæsenet garanterer at brevet er afleveret (i brevkassen). Næste trin er "Recommandé Retour", som kræver en kvittering.

Betal hellere, det er billigere. Men check IBAN nummeret først, det er ret let. Et tip fra mig  :)



Jo tak, jeg er ikke i tvivl om hvordan skiltet ser ud.

Som sagt mener vi at vi var påpasselige og spejdede efter skiltene, men indrømmer også at den italienske trafik nogen gange gør, at man må fokusere på den i stedet for skilte der kan være gemt højt oppe på en husmur. Specielt fordi italienernes forkofanger konstant ligger max 50 cm fra ens venstre bagskærm. Uanset hvor man befinder sig...!  

Spørgsmålet går mere på : har det italienske politi myndighed til at udstede en bøde til en dansk borger ? Brevet er halvvejs på engelsk halvvejs på italiensk. Mener at have hørt at man kan afvise et bødeforlæg fra udlandet hvis det ikke er skrevet på ens modersmål?

Om jeg ikke har dårlig samvittighed og bare synes jeg skal betale ved kasse 1 ? NEJ ! Det italienske system er råddent og deres regler har intet med miljø at gøre. Det er blot en malkningsmaskine for at dræne lidt flere penge fra intet-anende turister. 


Suzuki GS500 E - 1994
Opel Astra J (P10) 16 XER 1,6 5 dørs - 2013

Du kommer nok ikke udenom. Italienerne overfører kravet til et dansk inkassobureau og det er langt dyrere. Ifølge denne side er bøden gyldig:

https://danitalia.com/blog/miljoezoner-i-italien-ztl/


Hvad er det man siger, under 70 euro - glem det   

Ps. Er der et reference nr. Kan du se hvilken myndighed der har sendt kravet? og passer tid og sted for forseelsen? 

Annonce

Tja - nu bliver det så også mere end 200 euro, når man samtidig skal betale gebyr på netbanken for at sende et beløb til udlandet, så det er da en betragtelig post på det overståede feriebudget.

Ja - brevet med bødeforlæg er udskrevet af politiet i Parma, så det hele er plausibelt nok, også i forhold til de dage der er angivet.

Jeg ender jo nok med at betale, med et vrissent fjæs, velvidende at vi ikke vil besøge de pasta-gnaskende selviscenesættede pomadedrenge de næste par år   


Suzuki GS500 E - 1994
Opel Astra J (P10) 16 XER 1,6 5 dørs - 2013

Jeg har ellers hørt at italienske myndighedspersoner vist er ret glade for bestikkelse, tilbyd dem det halve beløb indsat direkte på deres personlig bankkonto - går den, så går den.    

Betal, glem det, og kom videre. Alt andet er jo lige til en tudekiks  

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis