Ledning eller kabel i kabelkanal?

I kabelkanaler som f.eks. den her:

https://www.harald-nyborg.dk/p8615/kabelkanal-20x35-mm-2-m-hvid


Må man trække løs installationsledning i dem, fra tavle til stikkontakt?

Eller skal det være installationskabel?

Et installationskabel er dobbeltisoleret.

Men er kabel med løs installationsledning ikke også det?

Jeg går ud fra at der ikke må være samlinger i kanalen, med mindre det er i en dåse inde i kanalen, og årsagen er at der skal være dobbeltisolering.

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du må ikke trække løse ledere i en kabelkanal. Du skal trække færdige kabler så. Grunden er at dobbeltisoleringen kun gælder når du ikke kan åbne kanalen med håndkraft. Endvidere er kanalen ikke varme og isolationsprøvet.

Samlinger må der heller ikke være, dog kan der bruges krympemuffer, til forlængelse af et kabel.


Elektronikteknikeren

Det er rigtigt. der må kun trækkes ledninger, hvis der skal bruges værktøj for at åbne kanalen, og der skal være adskillelse mellem kabler/ledninger med forskellige isolationsniveauer. Kabelkanalen skal være CE mærket.

Men er kabel med løs installationsledning ikke også det?

Hvad mener du med det?


fase

Jeg har ikke set et kabel med løs installationsledning i.


Elektronikteknikeren
Gregeren skrev den 04-03-2019 19:37:34

Jeg har ikke set et kabel med løs installationsledning i.

 Måske har vi ikke fulgt med i udviklingen og set det sidste nye     . Undskyld, men jeg kunne ikke dy mig.


fase
S. Fabrin skrev den 04-03-2019 18:50:31

Det er rigtigt. der må kun trækkes ledninger, hvis der skal bruges værktøj for at åbne kanalen, og der skal være adskillelse mellem kabler/ledninger med forskellige isolationsniveauer. Kabelkanalen skal være CE mærket.

Tak for svarene.

Adskillelse mellem forskellig isulationsniveau?

Betyder det, at man ikke må have "hel" installationskabel i en UG-150 tavle, når der også er enkeltisoleret ledning i den?

At den yderste kappe skal skrælles af straks kablet kommer ind i tavlen?

Men er kabel med løs installationsledning ikke også det?

Hvad mener du med det?

 Det var en slå fejl. Jeg mente:

Men er KANAL med løs installationsledning ikke også dobbeltisoleret?

(det er den så ikke, da kanalen kan åbnes uden værktøj)

Annonce

Jeg har været udsat for flere kabler med meget løs talkum i, det er tilgengæld mega træls.


Elektronikteknikeren

Adskillelse mellem forskellig isulationsniveau?

Betyder det, at man ikke må have "hel" installationskabel i en UG-150 tavle, når der også er enkeltisoleret ledning i den?

At den yderste kappe skal skrælles af straks kablet kommer ind i tavlen?

Der er forskel på isolationsniveauet på ledninger til din lys og kraft installation og f.eks. telefonledning til styring af dit 8V kiprelæ, som tænder og slukker for lyset. Prøv at se på tykkelsen på isolationen. Det betyder ikke at kappen skal skrælles af, når det føres ind i en tavle. Af praktiske grunde ved montering, kan det være formålstjenligt at fjerne den yderste kappe ved montering. Ledningerne med forskellig isolationsniveau bindes heller ikke sammen med strips men bindes sammen hver for sig, så afstanden holdes.



fase

Du kan ikke overføre regler for plast kabel kanaler til tavler. Netop tavler har nogle undtagelser i forhold til andet materiel. Ellers ville det være umuligt at lave styretavler eller tavler med f.eks. kiprelæer. 

Når der skrives skillerum i kabelkanal ved for  forskellig isolationsniveauer betyder det at en telefon eller  EDB ledning skal ligge i et andet spor end 230 v kabler. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis