Højt elforbrug med Jordvarme

Hej. 

Jeg er nu ejer af et 138 kvm murstenshus bygget i 2011 med Jordvarmeanlæg og Genvex. 

Jeg synes at vores elforbrug er højt og jeg mistænker jordvarmeanlægget da kwh forbruget svinger utroligt meget fra de kolde måneder til de lune. 

Jeg skulle på et tidspunkt grave en trampolin ned i min have og ramte en jordvarmeledning allerede i 60 cm dybde. Dog i lerjord.


I januar måned har vi brugt 960 kwh ! Vi bor 2 voksne og 2 børn i huset og har en temp på max 22 grader. 


I june måned er vores forbrug på ca 420 og i januar ca 960. 


Lyder dette normalt?


Tak


 Vh.

22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Er der varmeflader i din genvex unit? Genvex kan sagtens være en strømslugende tyv hvis det ikke bare kører passiv genvinding/er reguleret forkert.

Er der varmepumpe i genvexen?

Har i gulvvarme?

Hvad er jeres shunt temperatur år det er koldt?

Hvad er jeres frem og retur temperature?


Elektronikteknikeren

Prøv at slukke for det i et par døgn og sammenlign med strømforbruget med og uden genvex.


Elektronikteknikeren

Er dit forbrug udelukkende for jordvarmeanlægget? Eller også med andet forbrug?

Kan du aflæse hvor mange timer el-varmelegeme har været i drift? Eller evt. kWh-forbrug?


Jordvarmeslanger ligger normalt nede i 90-120 cm dybde , jeres el forbrug syntes meget normalt , jordvarme er ikke noget man stort set ikke bruger mere , det er alt for dyrt i anlæg og drift , her har luft /vand varmepumper taget over ...............


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Her på matriklen var forbruget i januar måned på 579 KWh, for opvarmning af 230 etage m2, med vertikal jordvarme. Husets totale Elforbrug var på 779 KWh for januar måned. For juni måned 2018 var det totale Elforbrug på 213 KWh.

Velisoleret hus fra 1969, med kun radiatorer, for 2 voksne, med et varmtvandsforbrug på ca. 100 L/dg. Samt Nilan 450 ventilationsanlæg, med varmeflade.

Et forbrug på 960 KWh, for januar måned, for ovennævnte hus fra 2011, med kun 138 m2, er i min optik, over normalen. Der burde være plads til væsentlige forbedringer.

Ok. 

Kan man se om systemet kører normalt ud fra disse informationer? 

Jeg tænker om der er en måde at se om jordvarmen bliver udnyttet korrekt, nu da mine rør ligger så højt. (60 cm )



 Vh.

Der hvor du har taget billedet er varmepumpen  i drift ?

Ellers nogen vildt fine tal fra dit anlæg - Gætter på Vølund/Nibe/Metro.

Det indikerer en COP på ca 6-7. Der kan INGEN luft / vand være med.

At jordvarmer er dyrere en luft/vand er en myte. Bare vent til der kommer en Fimbulvinter - så står de fleste luft vand af og kører med rigtig meget el patron. Et jordvarmeanlæg kører i flere måneder med brine(væske) temperatur på omkring 0 grader.


Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
shortcut skrev den 04-03-2019 12:37:09

Der hvor du har taget billedet er varmepumpen  i drift ?

Ellers nogen vildt fine tal fra dit anlæg - Gætter på Vølund/Nibe/Metro.

Det indikerer en COP på ca 6-7. Der kan INGEN luft / vand være med.

At jordvarmer er dyrere en luft/vand er en myte. Bare vent til der kommer en Fimbulvinter - så står de fleste luft vand af og kører med rigtig meget el patron. Et jordvarmeanlæg kører i flere måneder med brine(væske) temperatur på omkring 0 grader.

 Ja det er i drift.

Ja det er Vølund / Nibe. 

Ok det lyder jo godt så   

Jeg har ikke den store forstand på COP osv.



 Vh.

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis