Højt elforbrug med Jordvarme

Hej. 

Jeg er nu ejer af et 138 kvm murstenshus bygget i 2011 med Jordvarmeanlæg og Genvex. 

Jeg synes at vores elforbrug er højt og jeg mistænker jordvarmeanlægget da kwh forbruget svinger utroligt meget fra de kolde måneder til de lune. 

Jeg skulle på et tidspunkt grave en trampolin ned i min have og ramte en jordvarmeledning allerede i 60 cm dybde. Dog i lerjord.


I januar måned har vi brugt 960 kwh ! Vi bor 2 voksne og 2 børn i huset og har en temp på max 22 grader. 


I june måned er vores forbrug på ca 420 og i januar ca 960. 


Lyder dette normalt?


Tak


 Vh.

Hej.  Jeg er nu ejer af et 138 kvm murstenshus... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Eller gå "hen/ned" til Harald Nyborg og køb et par energimåler til 89 kr/stk. Set på dem Genvex og f.eks. køle- fryseskabe mv. Evt. nøjes med et stk og flytte den rundt på div. enheder for at få et overblik på hvor der bruges strøm.

Et kik i manualen for jordvarmepumpen kunne måske også kaste et blik på om der er indbygget interne energimåler.

Kan godt se denne er over et år gammel, men faldt over tråden i min søgen efter svar på noget andet. Mener at viden der potientielt kan hjælpe andre, er noget man bør videregive. Så derfor denne post.

Det kan være du har løst problemet, eller at det her ikke er relevant for jer, men det hjalp på vores anlægs høje forbrug. Vi har en vølund pumpe til vores anlæg hvis det gør en forskel.

• Alle radiator / gulvvarme termostater skal være helt åbne. Ellers står de og kalder på varme de aldrig får og bruger mere strøm (mener det var sådan jeg fik det forklaret.) Hvert fald, altid fuldt åbne termostater, ikke noget med at have den på den fjernvarme-venlige 3`er eller slukke for at sparre. Der sker det modsatte. Skal du regulere temperaturen er det på anlægget, i kurven eller fremløbstempraturen. Er der et rum der skal være mindre varm, så kan man indstille sådan nogle trin inde intermostaten. Mener termostaten skal af, men så kan man også lige få splitten deri motioneret. Det har vi fx I gang og soveværelser.

• Sluk anlægget om sommeren. Vores har en der hedder sommer så laver den kun varmt vand. Det har sparret os ENORMT mange penge. Så skal du huske også at slukke cirkulationspumpen.

• Registrer jer som elvarme kunder, med reduceret elafgift. Med det forbrug så i længe over kravet. Det kan man i øvrigt gøre med tilbagevirkende kraft, tror vi fik for 3 eller også 2 år tilbage. Det har en hel månedsløn der kom tilbage fra den omgang. Der skal Man kontakte sit el-selvskab, vi havde Sydenergi dengang. Langsom men venlig sagsbehandling, men der var vist også kun en medarbejder til alle registreringerne.

Håber noget kan bruges 🌝🧤
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis