Kolonihave

Jeg har købt en kolonihave nu her som  jeg har tænkt mig at rydde helt og bygge nyt hus på 45m2.    
I den forbindelse vil jeg gerne have styr på vand, vand og el mulighederne.

Det er mening at jeg skal kunne bruge huset i sommerhalvåret (April-Oktober) som om det var min helårsbolig, altså med forsyningerne iorden. 

Strøm fra Evonet kan ligges ind for ca 20.000.  Men et solcelle anlæg kan erhverves for ca samme pris på ca 2kwh med batterier. Derved er der gratis strøm hele sommerhalvåret.

Varme tænker jeg brændeovn ( dog uden lige at ha afstemt om man må det endnu i foreningen). Og ellers med luft-luft eller luft-vand pumpe som måske også kan hjælpe til at varme vand til et bad?

Er der nogle smarte løsninger? Hvad gør andre? 


EDIT: Hov dårlig overskrift. Nåede jeg ikke at rette desværre.


 

Jeg har købt en kolonihave nu her som  jeg har... Vis hele indlægget
25 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Når du kan få strøm ind så for så lille et beløb, er det vejen frem. Selvom sol må være det fedeste i forhold til selvforsyning og elregning, klima osv.

Du kommer heller ikke til at varme vand på et solcelleanlæg. Med mindre du investerer i mindst 10kw. solpower og en ordentlig batteribank.

Så den dagligdags komfort du efterspørger får du kun via elværket.


Elektronikteknikeren

Hej,

Jeg er enig i, som Gregersen, skriver, at det kunne være en idé at overveje alternative løsninger såsom biopejse. I og med du har 45 m2, så bør du ikke være nervøs for ventilation i forbindelse med en biopejs. Ud over det, så kræver en sådan installation ingen autoriseret installatør (læs: spar penge). Du kan gøre det hele selv. 

Ønsker du en primær varmekilde, så er biopejsen ret dyr i forbrug. Den er dog et godt og praktisk valg her i foråret, hvor der er ikke er "vinterkoldt". Den kan hurtigt varme din kolonihave op. Herudover er det nemt for dig.

Du skal være velkommen til at spørge løs, hvis du har nogle spørgsmål omkring et eventuelt projekt. Om ikke andet held og lykke med dit kolonihave-projekt.


Har selv prøvet det hele (solcelle ø drift, solceller net drift, solvarme, luft/vand varmepumpe, brændeovn)

Drop at lave solcelle ø drift hvis tanken er et køleskab/varmekilde - det kan økonomisk kun betale sig hvis det er eneste mulighed eller du kun. Skal bruge strøm til lys/mobil/laptop....set for naturen er det ligeledes en dårlig løsning da batterier slides og skal skiftes løbende.

Bly er giftigt og de fabrikker som laver batterier findes i lande som ikke ser helt så striks på miljøkrav....

Jeg startede selv med en batteri bank på 16 stk 12volt a 70 ah samt 300 watt solceller - det var marine batterier og de døde i løbet af 2-3 år...til et sommerhus passede kapaciteten stort set på batteri banken, mens solceller var lidt for lidt.

Hvad så ?.

Dels skal du have tilsuttet til fast 400 volt - det er bedst, billigst og mest miljø venligt.

Så kan du bruge køleskab, komfur til mad m.m.

Mht varme vil det billigste og mest effektive være solvarme - det fungere netop fra april til oktober og vil med blot 2-3 m2 forsyne dig med atl den varme og varmt vand du kan bruge.

Hvis du har brug for en større del af året kan du enten få en brændeovn eller en varmepumpe - begge dele vil sikkert ikke være populært i et kollonihave område.

Hvis dine solvarme paneler laves med vacomrør kan du også forlænge sessonen med ca 1 md i hver ende dvs marts-slut november

Glem i øvrigt alt om den lille vindmølle, her vil et enkelt solcelle panel kunne producere mere og til en billigere penge (uden støj) - det giver kun mening hvis din grund vende ud til vand/åbne marker mod vest, selv træer bag vindretning ødelægger effekten i en vindmølle (vi snakker møller placeret under 12 meter over jord i bebygget område)

Husk i øvrigt at det ikke nytter noget med alternative billige opvarmnings måder hvis dit hus og vinduer ikke er velisoleret.

Annonce

Tak for et fyldigt svar.

Brændeovn er ikke accepteret i kolonihave foreningen. Tror også en varmepumpe vil være en ting de ikke er så begejsreret for. Men den kan pakkes nogenlunde ind i akustikplade så længe den stadigt kan få luft.

Jeg tror det vil koste 25.000 ca at få lagt fast strøm ind. og jeg kan få et 2,5kw anlæg for 20k ca nu. Solcellemarkedet går stærkt i øjeblikket.

Men jeg vil kunne ha varm vand året rundt og det kræver nok en varmepumpe.    Ja det og så 3x 1000l tanke til opbevaring af brugsvand om vinteren. Sådan et system må man kunne lave.


 

selv med 3000 l brugsvand kan man ikke ‘gemme’ til om vinteren - hvis der ikke hældes energi ind tabes varmen løbende og i løbet af få uger er temp faldet til under bakterie grænsen.

selv om prisen er næsten den samme, er brugs mulighedder IKKE.

et ødrift anlæg kan Ikke levere kraft til en varmepumpe - i hverfald skal du op i en større tesla installation før det er muligt at levere de typisk 400 volt @ 20 ampere som kræves til en lille 5 kw pumpe.

- om vinteren vil du i dk få meget begrænset energi ud af dit solcelle anlæg - og kun med store og dyre batterier kan du gemme lidt strøm til 2-4 dages forbrug.

batterier kan dog ikke løse at der ikke produceres energi om vinteren så her må et ø drift anlæg lukkes ned.

batterier slides og er således ikke gratis at bruge - koster tæt ved det samme per kwh som den strøm du kan købe ved nettilslutning.

du vil også i tit ‘spilde’ solstrøm. batterier skal være fuldt opladede for ikke at ‘dø’ så når batterier er fulde, kan man ikke gemme strømen, og da batterier altid skal være fulde for at minimere slidtage så er det ofte at man ikke kan gemme den producerede energi - ik så smart.

alt i alt, hvis du har mulighedden vil jeg råde til nettilslutning.

jeg har som sagt prøvet ø drift, og ville kun vende tilbage hvis jeg ofrede et par tesla batteri pakker - og det skulle så ikke være økonomien som drev.

hvis du er ude efter en løsning som kun skal lave lidt lys og oplade en mobil, så kan ødrift være en mulighed - men glem det som varmekilde

Det at kunne opbevare brugsvand i store beholdere er et must da det rendende vand lukkes i foreningen om vinteren.  Du mener ikke det er muligt at fylde sådan tanke op til vinteren med brugsvand og så benytte det i vinterperioden. tankene bliver gravet ned, bliver isoleret og kommer til at stå under huset formegentligt.
Jeg er ikke lige sikker på hvilken energi der er du taler om, i forhold til varmt vand vil jeg ha en gennemstrømningsvandvarmer på, og det kolde vand. Så en pumpe på og en hane til at køre det over på vand fra tankene frem for det løbende brugsvand der bliver lukket i vinteren.

Jeg vil simpelthen ha at jeg kan tage et bad derude og overnatte derude om vinteren hvis der skulle blive behov for det.


 

Du kunne checke nettet for gasvarmere med aftræk. Det er gasvarmeovne, dom i campingvogne. Dvs vægmonteret med to rør ud SF væggen og flasken stående udenfor. Derved undgår du kondens fra gassen. Investering omkring 6-7 af de lange.

 

Nu er handlen gået igennem og jeg skal til og igang. 

Jeg tror jeg har besluttet mig for at betale det det koster at få lagt fast strøm ind.
Investere i en luft/luft varmepumpe til at opvarme huset, og en gennemstrømningsvarmer til det varme vand.    
Jeg er nu med på at stillestående vand kan give bakterier så det ikke kan bruge som drikkevand fx. Men der er vel ikke noget til hinder for at kunne bruge det som skål på toilettet og i badet? 

Vi rydder hele haven for hus og diverse på onsdag, og så kommer første udfordring.  Netop denne have ligger ud til en befærdet vej (60km/t) centralt i byen. Jeg vil meget gerne lave så meget lyddæmpning som muligt ud mod den her vej.   Der er i forvejen en hæk som tager lidt. Hvad foreslår i af muligheder?

Har brainstormet mig til følgende indtil videre:
- Ligge huset så langt mod skel på langs som muligt så haven er mere afskærmet.
- Sætte plankeværk op mod vejen på indersiden af den nuværende hæk.
- Plante endnu en hæk på indersiden
- Lave en støjmur af jord eller sand. 


 

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis