Kolonihave

Jeg har købt en kolonihave nu her som  jeg har tænkt mig at rydde helt og bygge nyt hus på 45m2.    
I den forbindelse vil jeg gerne have styr på vand, vand og el mulighederne.

Det er mening at jeg skal kunne bruge huset i sommerhalvåret (April-Oktober) som om det var min helårsbolig, altså med forsyningerne iorden. 

Strøm fra Evonet kan ligges ind for ca 20.000.  Men et solcelle anlæg kan erhverves for ca samme pris på ca 2kwh med batterier. Derved er der gratis strøm hele sommerhalvåret.

Varme tænker jeg brændeovn ( dog uden lige at ha afstemt om man må det endnu i foreningen). Og ellers med luft-luft eller luft-vand pumpe som måske også kan hjælpe til at varme vand til et bad?

Er der nogle smarte løsninger? Hvad gør andre? 


EDIT: Hov dårlig overskrift. Nåede jeg ikke at rette desværre.


 

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvis øvrigheden ikke er stemt for brændeovn sikkert pga. røggener, kunne et godt alternativ være en god træpilleovn, den giver absolut ingen røg kun varm vanddamp. 

Du kan ikke få en varmepumpe til at køre på solceller. De kræver meget strøm. Træpilleovn kræver også 230 volt. Spørg efter reglerne i kolonien og hos kommunen. Der er måske restriktioner på, hvor længe du må overnatte ad gangen.


 

230v får du også i solanlæg idag 🙂 dog nok maks effekt på 2000watt


 

Selvfølgelig kan du lave 230v fra en batteribank, det duer bare ikke at have en varmekilde som er afhængig af strøm, når den kommer fra solen, du kan ikke regne med at den skinner jo.

Hvor meget batterikapacitet er der indregnet i prisen på 20.000kr.?

Det er ikke et problem at køre et kolonihavehus på solstrøm, hvis det tænkes ind fra starten og løsningen bliver projekteret optimalt.


Elektronikteknikeren

En af de største og kritiske strømslugere er faktisk køl/frys da de kører hele tiden.

Her kan man overveje at tænke jordkøling ind i projektet.

Det nytter ikke at kunne levere 2000w hvis man kun har strøm til et kvarter i batterierne. Og hvad gør man så? 2000w siger jo ikke noget om hvor meget energi du har på lager.

Batterierne skal jo lades op igen, og du skal vente på solen. Alt i mens det er overskyet og køligt og du ikke kan bruge din varmekilde, hvis den kører på el. Derfor duer en varmepumpe ikke.

Derfor skal alt fra starten tænkes i lavt energiforbrug.

Dvs. lamper mv. købes som maritime spots og væglamper der kører direkte på 12v. så du undgår konverteringstab, samt at de i forvejen er designet med energikonservering for øje.

Madlavning kan foregå på flaskegas og grill.

Tænk flere varmekilder ind, det kan måske lave sig gøre med en mindre pilleovn, men det kræver et stort sol anlæg, men der skal være flere opvarmningsformer at vælge imellem. Evt. biopejs eller gas/olie kamin(vær obs på ventilation)

Osv.


Elektronikteknikeren
Annonce

Det skulle være sådan at batterierne skulle kunne indeholde 1-1½ dags strøm og anlægget skulle kunne levere når 100% helt hen til Oktober.    Evt det kan suppleres med en lille tagmølle og generator tænker jeg.

Men man kan os vende den om og sige at for 20.000 så er det fast el installation og så er der ingen bekymringer ud og de løbende regninger


 

Hertil kommer vel boligens installation?


Elektronikteknikeren

14.000 for selve tilslutninger som inkluder skab og relæ. Resten skal jeg selv ordne ja. Men har en trikker på hånden 


 

Jeg ville vælge den "nemme løsning" - med fast el.. og så "lodde stemning/forbrug" efterfølgende.. når det er så små beløb..

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Med Fast strøm slipper jeg slf for bekymring omkring mangel på strøm og kan nemt løse varme og varmt vand med en varmepumpe. 

Men med solcellerne sparer jeg på sigt hele investeringen hjem igen i løbet af 4-5år 


 

Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis