Hjælp til installation af lysdæmper

Hej LDS,

Jeg har i længere tid fundet råd og vejledning til mine gør-det-selv opgaver gennem forumet her, og altid 100% selv taget æren når kæresten er blevet imponeret over mine kundskaber.

Nu har jeg dog et problem med installation af ny lysdæmper som jeg ikke kan finde løsning på fra andres opslag, og jeg ser mig nødsaget til at oprette en profil i al hemmelighed! Jeg håber nogen vil være behjælpelige og kender en løsning.


Jeg har anskaffet mig en FUGA LED 180 Touch ir. Den skal udskiftes med en almindelig afbryder som sidder i et dobbelt modul med endnu en afbryder. Hver afbryder styrer hver i ser et lampeudtag i køkkenet.

Øverste afbryder (den der skal udskiftes) har 2 ledninger kommende fra væggen. 1 sort ledning som går i fasen P og en rød ledning som går i nul N.

Nederste afbryder har 1 sort ledning gående fra øverste afbryders fase til sin egen fase, og 1 rød ledning fra væggen som går i nul.

Hvad jeg troede jeg skulle:
Sætte øverste sorte fra væggen i dæmperens L.
Sætte øverste røde fra væggen i dæmperens 'bølgepil'.
Sætte nederste sorte i dæmperens L og nederste afbryders P.
Sætte nederste røde fra væggen i dæmperens N.
Sætte et nyt stykke ledning fra dæmperens N til nederste afbryders N.

Dette resulterede i blinklys som på en bil og hånende latter fra kæresten.. Derudover kan jeg tænde og slukke mit nye blinklys i køkkenet med NEDERSTE kontakt. Lysdæmperen selv reagerer ikke på nogle form for tryk.

Hvad gør jeg galt?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tro at du måske ikke helt gennemskuer hvad der sker i en afbryder. Der løber en fase ind i din afbryder det er den sorte og den der løber ud som du kalder nul er IKKE en nul men en tændledning som går til din lampe/lampeudtag. For at den kan virke skal du have en nul med ned i vægdåsen for du skal bruge den til din lysdæmper og det har du ikke nu.

Der skal ikke være nogen tvivl om at jeg ikke er klog på dette område!

Tak for hjælpen. Så forstår jeg hvorfor jeg ikke kan få et puslespil med 3 ledninger til at gå op. Er det normalt at der ikke er trukket nul med ned til vægdåsen når vægdåsen kun har afbrydere og ingen stikkontakt?

Jeg går ikke ud fra at jeg selv må trække en ledning ned, men er det ligetil for en elektriker at trække ned? Jeg mener uden at åbne væggen op, men bruge de nuværende føringer?

Sort til P og rød til bølge.

Der skal ikke nul til dæmperen.


Så skal du være super opmærksom på om dine LED pære kan dæmpes, det er ikke alle som kan. 


Den dæmper kræver en nul, så hvis der ikke er en nul i afbryderne så vil den ikke virke.
Link 
Hvis dine ledninger er trukket i rør, er det en rimelig nem omgang for en elektriker at trække en nul ned til dine afbrydere. Men det kræver lidt snilde, så jeg vil ikke anbefale dig selv at kaste dig ud i sådant et projekt.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Og for at svare på dit spørgsmål om det er normalt at der ikke en trukket n nul med ned i afbryder så er svaret ja,mor man har ikke noget at bruge en nul til i en afbryder...... En afbryder modtager en fase og når man tænder for afbryderen så bliver afgangen på afbryder til en fase denne ledning kalder man en tændledning og den føre fasen op til lampestedet hvor der så er trukket en nul op til.

Enig med PinkHenrik. LK's touch lysdæmper kræver nul - og har altid gjort det. Derfor er de i princippet kun monterbare, hvor man har en stikkontakt i nærheden, man kan tage nullen fra.

Trådstarter kan returnere touch'en og bruge en skyde- eller drejelysdæmper fra LK, så undgår han nullen.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis