Flække en stor marksten

Jeg har gravet en 70cm stor marksten op fra haven. Jeg vil gerne have den væk fra haven - men den er ALT for tung til at løfte og i haven kan der ikke komme maskiner ind.

Hvordan kan jeg flække stenen i mindre stykker?

Jeg har forsøgt mig med en hammer og mejsel - og har også prøvet med en vinkelsliber med sten-klinge som selvfølgelig ikke holdt ret længe det det ikke var en diamant-klinge



 

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du borer en række huller feks 10-15 mm og derefter banker du kiler ned i hullerne.
Kilerne skal være lavet af jern og der skal bruges 2 stk i hvert hul, og med et center fladjern mellem kilerne, som du slår på (samme princip der bruges i ekspansionsbolte).
Det er sindssygt hårdt arbejde, så du skal forberede dig på rigtigt mange timers arbejde  
Eller du kan fylde vand i hullerne, og vente på at frosten sprænger stenen    

Alternativet er at flytte stenen ved først at trække/rulle den op på et stærkt stykke sækkelærred eller lignende (det er utroligt så stor vægt man kan flytte på den måde, ved at trække i sækken) og så rulle den på ruller i form af kævler der er lagt ud som et "transportbånd" til du kan komme til den med maskiner.  


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Ja, her er bøgetræ rigtig godt

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Men det kræver vist nogle større huller, tænker jeg.
Større huller = længere tid med borhammeren     


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Mange tak for de gode forslag.

Hvilket bor skal man bruge til at lave hullerne?


 

rosrosros skrev den 26-02-2019 22:57:20

Mange tak for de gode forslag.

Hvilket bor skal man bruge til at lave hullerne?

 Borehammer samt SDS-plus bor.


Der er forskel på stentyper. Nogle er " nemme "at flække medens andre vil volde dig besvær. 

Jeg ville flette et net af noget reb elller kæde. Og så se om ikke en rendegraver kunne trække den ud. 

Eller grave den ned igen. Det tager ikke lang tid at grave et hul på 1 - 1,2 m ved siden af. og så trille den derned. Pas på den ikke ruller af sig selv medens du står i hullet, så er du rigtig på den. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Dynamit.. men flyt den lige væk fra huset først

Men.. hvorfor ikke bruge den som "pynt" i haven ??  - den er da flot sådan en "fætter" i den størrelse..  

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis