Bosch opvasker - vasker uden vand

Hej LDSere

Vores Bosch SGV67T33EU/01 er stoppet med at fungere, fra den ene dag til den anden. Sidst den kørte bemærkede jeg en svag summen, og næste gang til skulle vaske ville den ingen ting.

Maskinen melder ingen fejl, men den vasker uden vand. Aquastoppet ventilen åbner som den skal, og man kan høre vandet cirkulere ind i maskinen. Mere sker der ikke, udover den har den samme brumme/summe lyd. Uret tæller ned efterhånden som tiden, selvom der ikke rigtig sker noget.

Jeg har renset sidetanken og det lille hus med en svømmer, som der er beskrevet i anden tråd:

https://www.lav-det-selv.dk/forum/aft/173165

Delene var i øvrigt ikke ret snavsede.

Min stophane gik i stykker i forbindelse med, at der blev lukket for hanen, men den er nu skiftet, og jeg er tilbage ved udgangspunktet.

Den summene lyd er så min eneste ledetråd, eftersom maskinen ikke kommer med en fejlkode. 

Hvad kan problemet mon skyldes? En pumpe der sidder fast og brummer, eller en magnet ventil??

Maskinen er 13 år, og har fungeret perfekt indtil nu, og det var en topmodel så vidt jeg husker, så det gjorde ikke noget, hvis den kunne fikset få små penge   

På forhånd tak for hjælpen




6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Først ville jeg prøve at hælde nogle liter vand ind i maskinen kort efter start (når afløbspumpen er stoppet) og så se om den så vasker normalt og om den herefter pumper vandet ud. Hvis det er tilfældet er pumperne i orden.

efry skrev den 26-02-2019 11:58:18

Først ville jeg prøve at hælde nogle liter vand ind i maskinen kort efter start (når afløbspumpen er stoppet) og så se om den så vasker normalt og om den herefter pumper vandet ud. Hvis det er tilfældet er pumperne i orden.

 Hej efry

Den kan godt pumpe vand ud - det kan jeg høre i afløbet.

Mon ikke det er spulepumpen der er defekt så, eller den måske er blokeret og derfor summer? Men er det overhoved mulig, at der kan komme skidt ind i spulepumpen og blokere, når der jo er et filter på tilløbsslangen?

Set ud fra reservedelspriserne, så skal man jo ikke skifte meget, før man skal overveje en ny maskine. Spulepumpen koster 1500 kr., og dertil kommer et pumpehus.

Spulepumpe 

Hvad forstår du med udtrykket 'vasker uden vand'?

Hvis der er vand i sumpen, men der ikke kommer noget ud af dyserne i spulearmene, så tyder det på, at det er spulepumpen, der er defekt eller blokeret, men jeg forstod udtrykket som at der ikke var vand i maskinen.

Du må nok udtrykke dig lidt mere præcist.

Der kommer igen vand ind whatsoever - dvs vandet kommer kun til sidetanken, men pumpes ikke ind i maskinen.... vaskerummet er tørlagt   

Du skriver:
Der kommer igen vand ind whatsoever - dvs vandet kommer kun til sidetanken, men pumpes ikke ind i maskinen....vaskerummet er tørlagt
Og tidligere
Den kan godt pumpe vand ud - det kan jeg høre i afløbet.

Jeg er lidt forvirret over, at du kan høre, at den pumper det ikke tilstedeværende vand ud i afløbet.

Har du prøvet manuelt at hælde nogle liter vand ind i maskinen som foreslået?

At der ikke kommer vand fra sidebeholderen til maskinrummet skyldes ikke en pumpe, da det er tyngdekraften, der skulle få det til at løbe.

Nogen gange kan det være magnetventilerne, hvoraf der på din maskine er tre med numrene 426, 428 og 429. Prøv at skrue dem ud og se om de hænger fast.

Du har ret i at, det kan virke modsigende, men det er sådan jeg oplever fejlen. Maskinen starter med at pumpe ud når den tændes, og det høres i afløbet i køkkenvasken. Derefter åbnes aquastop ventilen, og man hører at vandet cirkulerer til sidetanken. Hvor vandet kommer fra den pumper ud, ved jeg ikke - det er i hvert fald ikke fra "vaskerummet", og det er ikke ret meget.

Uanset hvad så tog jeg en rask beslutning, og bestilte en ny maskine, set ud fra den vinkel at den er 13 år, og jeg ikke gider bøvle mere med den, og vaske op i hånden gider jeg absolut slet ikke   

Hyrer man en hvidevare reparatør, kan det jo hurtigt koste, og maskinen er jo stadig gammel. Det havde selvfølgelig været ønskeligt, at den havde holdt et par år mere, men det er vel ikke unormalt at hvidevarer går i stykker efter 10 år.

Tak for inputs anyways   


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis