Håndværkerfradrag

Hej. 


Jeg har nul erfaring med fradrag, og jeg synes det er svært at blive klog på. De fleste siger at jeg kan trække timeløn fra ved ALLE forbedringer på min ejerbolig. Men når jeg kigger på diverse hjemmesider - heriblandt skat.dk - ser det ud til at det kun er inden for nogle specielle områder man kan få fradrag. 

I forbindelse med mit nye køkken har jeg fået installeret/flyttet en del strøm af en elektriker og fået flyttet/forlænget mit afløb og vandtilslutning af en VVS'er

Så et helt simpelt spørgsmål: Kan jeg trække timelønnen til de to håndværkere fra?


Mvh Morten
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg vil mene nej, hvis man læser SKATs vejledning. 

Håndværker fradraget er lavet meget om, i forhold til første udgave. Desværre. 

Der er slet ingen logik i hvad man kan få tilskud til. 

Udvendigt malerarbejde (bortset fra tag), fx:

  • Maling af vinduesrammer (udvendigt)
  • Maling af døre (udvendigt)
  • Maling af ydervægge (udvendigt)

Fradraget omfatter ikke maling af udhæng, vindskeder og sternbrædder.

Det giver jo ingen mening.. 


Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

En anden ting man skal være opmærksom på er dette:

  • Fradragets værdi er ca. 26 %. Så hvis dit håndværkerfradrag er 3.000 kr., sparer du ca. 780 kr. i skat.

Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"

For nogle år siden blev reglerne ændret så fradragene blev mere relateret til "grønne" håndværkerydelser - altså noget med energibesparelse.

Og enig, den med malerarbejde i visse tilfælde giver fradrag men f.eks. ikke murerarbejde (der ikke er grønt) kan være svær at forstå. Men det er jo politik, så mon ikke der er en maler-organisation, der har gjort et godt lobby-arbejde, da reglerne blev lavet om.

Og til trådstarter, nej du kan ikke trække de pågældende udgifter fra, du spørger til.


Det er ikke alle ydelser, der er grønne. 

Fx gives der også håndværkerfradrag for arbejdslønnen for installation af tyverialarm. 

Tidligere kunne man også få fradrag for almindelig el-arbejde, her var ordningen tiltænkt, at man gerne ville have lidt gang i hjulene i samfundet. Det er så ikke noget problem i dag, da der er travlhed mange steder, på trods af at den danske husholdning sparer op som aldrig før, og holder lidt igen på pengene. 


Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også