Gulvvarme regler

Jeg skal lave gulvvarme på mit badeværelse, må jeg føre slangerne ind under gulvet naborummet og derfra samle slanger og fære dem videre igennem huset?


Kort sagt, er det lovligt st lave usynlige samlinger på varmeslangerne til gulvvarme under gulv?

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

NEJ der må ikke være samlinger der er støbt ned. 

Men hvis du ´mener en samling der ligger bag et gardin, bag en lem eller dæksel i gulvet så den er usynlig men tilgængelig så JA


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Det er fordi vi skal renovere og vil tage et rum ad gangen. Det betyder at rørerne fea badeværelser skal føres ind i naborummet (entréen) så hvordan gør vi det nemmest? Det er jo ikke plads til 10 meter slange “krøller sammen” ved siden af gulvstrøerne, hvis du for står hvad jeg mener?

Jeg forstår sandelig godt. Har selv renoveret fra en ende af. 

Man kan lægge trækrør under gulvet i de rum man renoverer, så kan det bruges senere. 

Hvis det er omvendt altså man laver badeværelse først og senere skal forbi entreen, så er det muligt man kan bore ind under entre. Når der er gravet ud i badeværelse kan man hugge et 110 mm kloakrør et stykke ind i sandet under entre, måske 20 cm. så trækkes det ud og tømmes for sand on man hugger igen. Måske kan det give 5 - 10 cm pr. gang. Efter nogle gange er man igennem. Der skal nok 2 rør til fordi varmerør skal isoleres godt inde under entre. Når entre senere renoveres kommer rørene til at ligge i isoleringen der. 

Det er principielle tanker som jeg har udført i praktisk. Men jeg ved jo ikke hvordan det ser ud hos dig.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 24-02-2019 22:09:25

NEJ der må ikke være samlinger der er støbt ned. 

Men hvis du ´mener en samling der ligger bag et gardin, bag en lem eller dæksel i gulvet så den er usynlig men tilgængelig så JA

 

Når man reparer laver man da samlinger der er støbt ned? Men ja det skal da undgåes.

Hvis der er tale om en installation direkte forbundet til et vandværk eller fjernvarmeværk, kan der være tale om en slags "ulovlighed".

Men hvis det er din egen hjemlige varmeinstallation, bestemmer du selv om det er hensigtsmæssigt.


Venlig hilsen
Knud

Rør uden for beton skal alligevel trækkes som rør i rør, så læg trækrørene, uden skarpe buk, og træk dem når i når dertil.


Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis