Puds eller spartel

Jeg har fjernet tapet i et kælderrum og visse steder (på de 2 ydervægge) er der røget rigtig meget af væggen. Jeg har spurgt en maler hvad han ville gøre, hvis ende målet er at få en så jævn væg som muligt.


Han ville pudse de steder som er meget ujævne op. Og så sandspartle resten.


Ville I også gøre det?? Og hvis ja, hvilken puds/mørtel skal jeg bruge. Nu man tager det i mente at det er et kælderrum...?



HJÆLP!
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Min kælder er fra '32, men ret tør. Den har jeg pudset op med en KC 50/50/700, som derefter er spartlet glat med en cementbaseret spartelmasse. Det holder hvert fald på 3. år nu. 

Ville også anbefale det samme. 

Nu er der sikkert en masse mennesker der mener at du ikke bør male eller kun bør kalke væggene.

Der er dog intet i vejen for at male dem med en olieemulsionsmaling eller akrylmaling så længe den er til facader.


Kort- og landmålingstekniker

Tidl. Bygningsmaler
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her

Jeg har malet væggene med den her, som er købt i min lokale Farve og Lak. Det er en silikatmaling med en smule akryl. 

http://www.suedwest.de/de/produktwelt/produktdetail_1536.html

Hvor gammel? Hvor meget fugt? Hvad skal det bruges til? 

Der er stadig en del malingsrester. De kan give vedhæftningsproblemer.  
Cementmørtel og KC kan være for stærkt. Den kan falde af i flager om få år. kalkmørtel er 1. valg. 

I sandspartel har du en masse cellulose (gør tingene smidigt). Den kan være go' nærig til skimmel. :-(

Bare kalk (eller sandkalk) eller hvis man endelig vil male, brug silikatmaling.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også