Radiatorproblemer

Hej

Jeg har et problem med min radiator. Den kan ikke slukkes, og varmer hele tiden selvom ventilen drejes til 0. Jeg tænkte, om det måske var den dér stift, der havde sat sig fast, men jeg kan ikke få plastikdækslet af, så jeg kan ikke komme ind til den. Da det er en gammel ventil, vil jeg helst ikke ødelægge noget, så er der nogen her, der ved, hvordan man får den af? 


På forhånd tak :) 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ud fra kun det ene foto, er mit eneste bud at bruge en skruetrækker der hvor der er indhak i plastikken og så se hvad der er inde under. 

Er der ingen synlige skruer nogle steder?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Hej Christian

Tak for dit svar. Nej, der er ingen skruer at se. Der er en lille "dut" i den plastikring, der sidder rundt om den del, man drejer på. Jeg har prøvet at vrikke en flad skruetrækker ind dér for at se, om man kunne vippe plastikdækslet ud, men det hjalp ikke rigtigt. Måske jeg bare skal være lidt mere hård? 

Der sidder ret sikkert en skrue i midten af dækslet foran på drejehåndtaget. Ventilen er af den gamle manuelle type, hvor en aksel skal drejes. Hvad sker der med håndtaget, kan det drejes helt rundt? Måske er forbindelsen mellem aksel og håndgreb ødelagt, så akslen sidder måske fast.


Søren O

Hej Søren

Håndtaget kan drejes fra 0 til midt mellem 3 og 4, så altså ikke hele vejen :/ 

Noget tyder på at håndgrebet ikke sidder rigtigt på akslen. Jeg vil tro at der sidder et lille stop på håndgrebet der sikrer at der ikke kan lukkes  længere ned end til 0. 

Prøv at afmontere håndgrebet. Der er et lille hak i plasten ved selve skalaen. Vil tro at du kan afmontere skalaen med en lille skruetrækker i det lille han. Keg er meget sikker på at der gemmer sig en skrue i centret under "skalaen".


Søren O
Annonce

Mange tak for tippet! Det prøver jeg lige...

Jeg fik håndtaget af, men er ikke sikker på næste skridt. Skal denne dims også skrues af? 

Er det i en ældre etageejendom med 1-strengs anlæg? 

Pas På! Den mindste uhensigtsmæssige indgriben vil medføre en utæthed og så står du i suppedadsen. Spær hellere strengen af for en sikkerheds skyld.

Du burde kunne dreje ventilaksen nu med en tang - FORSIGTIGT!

Du skal ikke skille mere ad. Prøv at dreje "akslen" med en fast- eller skiftenøgle. Akslen kan sikkert drejes helt rundt, men prøv at dreje lidt af gangen. Jeg vil tro at du på et tidspunkt finder et punkt hvor der er helt lukket af for radiatoren.


Søren O

Tak for hjælpen til

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis