Temperatur i solfanger

Hej derude. 

Min solfanger til det varme vand bliver ikke så varm som jeg tror den skal. 

I dag med fuld sol i flere timer viser den kun en temperatur oppe i panelet på 29 grader. Det tænker jeg ikke er ret meget, og varmer ikke noget vand op. 

Selvom det ikke er mere end 10 grader udenfor mener jeg den burde blive varmere med fuld sol på flere timer, er det ikke korrekt?

Min cirkulationspumpe kører, jeg tror ikke der er luft i systemet, er der nogle der har nogle ideer til problemet?

Problemet startede sidste år efter vi havde strømafbrydelse, det virkede fint indtil da, men under steømafbrydelsen kørte pumpen ikke og anlægget "kogte over" og har siden ikke kørt som det skulle. 


Mvh Thomas. 

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg tror da ikke at cirkulationspumpen skal køre allerede ved 29o. Mon ikke termostaten til pumpen skal justeres op.


Søren O

Hvad kan du bruge 20o "varmt" vand til? Det er selvfølgelig en udmærket ide at hæve temperaturen lidt i din beholder, men det får du ikke ret meget ud af på denne årstid. Jeg vil foreslå at stille termostaten op på 50o.


Søren O

Det er da med at udnytte den varme der er at udnytte, også selvom det kun er lidt. Det er der for at blive brugt.

Efter at væsken kogte over, blev der da efterfyldt?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.


Vandet fra vandværket er vel ca 6-7gr det koster jo lige meget at hæve fra 6-20 som videre op så om man kan bruge 20gr til noget kommer vel an på hvornår elpatronen starter. Hvis han sætter termostaten på 50 vil der vel være mange dage hvor du intet får ud af dit anlæg. Men der er jo sket noget da det kogte over. Er der vand nok på? måske står der en luftlomme et sted. Føles det også kun 29gr? det kunne jo være at føleren var gået til.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Annonce

Der er fyldt væske på igen så der er det tryk der skal være. 

Jeg har også fået skiftet udluftningsventilerne efter det kogte over. 

Her om vinteren hjælper mit pillefyr selvfølgelig også med at lave varmt vand, så jeg har varmt vand. Jeg vil jo selvfølgelig bare gerne have solfangeren tager over når jeg skal slukke mit fyr, og derfor er jeg bekymret for at der ikke bliver varmere oppe i panelet når der er fuld sol på. 

Der er en luftlomme et sted, eller også er der ikke tryk på. Men det tyder på der ikke er cirkulation når temperaturen ikke bliver højere


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg går ud fra at du har en 'rigtige solvarme styring ?, og ikke en som blot starter ved en given temperatur.

Den vil have 3-7 forskellige temperatur indstillinger afhængig af model for hver varme aftager (vvb, gulvvarme mm)
Dels er der en start temperatur som kræves i solfanger før den starter, den er formodentlig sat relativ lavt - f.eks. 10 grader kan være passende.
Det som er væsentlig er start delta temp som fortæller hvor meget varmere solfanger skal være end din vvb før styring kalder på varmen (starter pumpen)

Det er meget normalt at have en delta på 3-5 grader men det vil være en skøn ud fra hvor lange dine rør er kombineret med flod hastighed.

Hvis din vvb. F.eks. kun er 22 grader og din fanger er 33, så vil der ske det at din cirkulations pumpe starter.

Når først cirkulations pumpe køre vil solfangeren temperatur falde (der pumpes jo koldere solfanger væske op i den)
Det vil således være fuld forventelig at en solfanger har en temp på f.eks. 29 grader
Hvis din vvb kun er 22 grader (I bunden)
Det som er vigtigt at se på, er om din vvb bliver varmere (temperstur stiger) og at solfangeren stiger i samme takt som din vvb - blot med en delta temperatur.
Nogle styringer kan variere pumpen hastighed så den afpasses til den aktuelle solindstråling i forhold til den energi man tager ud - dvs forsøger at holde en stabil delta temp.

En temp på 29 i solfanger siger således intet om, om anlæget fungere som det skal.

Typiske fejl er luft i fanger eller tilstoppet sandfilter - evt defekte temp sensors.
Ud fra hvad du skriver er der foreløbig intet som tyder på en deffekt
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis