Støttemur billigt og nemt

Hej alle,

Jeg skal lave en støttemur på hjørnet af min grund, som ligger højere end naboens grund.

Muren skal være retvinklet med 4 meter på den ene langside og 6 meter på den anden.

Muren skal være ca 60 cm høj og forhindre at jorden under min nye terrasse skrider ind til naboen.

Hvis man skal følge diverse vejledninger jeg kan finde skal der graves en rende til frostfri dybde (90cm). Men det er ikke så nemt at komme til i mit tilfælde (lang forklaring)

Det ligner tilmed at man skal forvente at brug ca 1.000kr pr mstøttemur hvis man f.eks. anvender sten fra IBF. 

Muren bliver ikke synlig for nogen så jeg har overvejet om man blot kunne lave den af herregårds kantblokke.

Jeg har lavet mig inspirere af denne artikel+video: https://goerdetselv.dk/haven/have-projekt-byg-en-stoettemur - hvor der kun graves 20cm i stedet for 90cm.


Nu til spørgsmålene

  1. Vil det være ok med kun 20cm rende som de viser i videoen?
  2. Har i et bedre forslag hvis jeg ikke ønsker at sprænge budgettet alt for meget?


På forhånd tak




 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Tommelfingerregel: sokler bør være frostfrit ellers skrider det. Støttemure skal falde 15 cm pr meter i højden. Det kan du kun med sten, der griber ind i hinanden.


 

Jeg har lavet mur med I jerns profiler der blev hugget/banket ned som pæle. Så kan de holde en flise på højkant imellem hver pæl. Det kan f.eks. være ipe 80 på 1,5 m længde. De bankes så 70 cm ned med 51 cm afstand. Der lægges så 2 stk 50 x40 fliser ned imellem dem. 

Det blev lavet op i 4,5 m højde i en rund/silo form, derfor kan det holde, men et andet sted i haven blev det i 2 m højde i en mere 1/2 oval form. De buler lidt ind. Men nedenfor denne har vi lavet 80 cm højde på en 6 m lige strækning som  holder fint. 

Vi havde adgang til I jerns profiler på en billig måde, så du må selv undersøge priser. 

Der er overhovedet ikke tale om sokkel i dette tilfælde.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Hvis det skal være billigt og du ikke går op i udseendet, kunne fundablokke være en løsning i kombination med beton og et par stålstænger i. 


Men for at holde på jordtrykket vil jeg stadig mene at du skal ned i frostfri dybde.
Det er for surt at skulle lave muren om om 2-3 år, fordi du vil spare på "spaden" under byggeriet   
Tænk på hvor meget en kubikmeter dyngvåd jord vejer/trykker, og når så frosten kommer (hvis den skulle komme) så udvidder jorden sig kraftigt og dermed skubber helt vildt på din mur.


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...

Og betyder udseendet ikke så meget, så lad muren hælde ind mod skråningen, det gør den også stærkere. 


Vi prøver igen, i morgen --

Sådan lidt i samme topic. 

Jeg er ved at lave støttemur på 1 meter i højden, som skal laves af super8 sten, renden er på 60cm dyb. 

Jeg laver bundsikring med grus på 20cm og herefter 15cm afretningsgrus?? 

Kan man med fordel kaste en klat beton under første række eller skal man bare sætte stenen også som min plan er at fylde dem med beton bag efter

Jeg satte den første række sten i beton direkte ovenpå stabilgrus - det løber vist ingen steder


 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis