Hjælp til termograferingsbilleder og hulmur?

Vi har et hus fra 1954 der blev hulmursisoleret i ca 1997 med flamingokugler.

Vores varme er så steget ca 63 % nu pga et tilskud der er fjernet og jeg har så fået et firma ud for at tage billeder af huset for at se om vi kan gøre noget for at spare penge.

På billederne kan jeg godt i kanten hele vejen rundt i husets ydervægge se at flamingokuglerne er faldet sammen, men jeg kan simpelten ikke vurdere hvor meget og om det er pengene værd at få fjernet kuglerne og få blæst papirsuld ind istedet for til 20.000 kr.


håber nogen kan hjælpe mig med at tyde billederne 

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hvilke billeder?


fase

Jeg synes ikke det ser ud til at være faldet sammen. Man kan se kuldebroer grundet de anvendte konstruktionsprincipper, men det er ikke isoleringens skyld, men at muren nogle steder er massiv.

Jeg ville ikke kaste penge efter ny isoleringen. Og polystyren bliver jo ikke nedbrudt.

Du skal nærmere kigge på at få styr på nogle bats på loftet, specielt langs ydermuren, samt sikre at vind og dampspærre er tæt på loft og ved etagedæk.

Det ser også ud til at der kunne bruges et ekstra lag isolering enten udvendig eller indvendig til at bryde de kuldebroer der er i de bærende konstruktioner.

Udvendig isolering er det mest effektive.


Elektronikteknikeren

Er der ikke langs huset øvre ydervægge flere steder hvor der ikke er isoleringslag?

Er der nogle bestemte billeder der henviser til bats på loftet? Vi har baumadæk imellem etagerne..

Skulle billederne ikke være mørkelilla udvendigt over det hele hvis hulmurs isoleringen var effektiv, men i dette tilfælde er der mange gule farver og højere temperatur, som vel er varmetab?

Annonce

Farveskalaen er ikke absolut, men relativ, derfor skal man kigge mere på målte værdier end farver for referencer.

Det er netop også oppe under loftet jeg henviser til, hvor noget kunne tyde på at det kan blæse ind i etagedækket. Hvis der mangler isolering i muren her, kan du muligvis selv hælde kugler ned i muren oppe under udhænget, hvis du kan komme der ud.


Elektronikteknikeren

ja har tænkt på det samme, da der mangler ca en halv meter hele vejen rundt som jeg kan se. Jeg ved dog ikke hvor jeg får fat i sådanne kugler?

Men vil en ude temperatur med frost ikke ændre resultatet. Den dg var der jo 4-5 plusgrader, og som jeg kan se er der en forskel på ydermuren på ca 2 grader, og indenfor noget mere.

nogle af billederne viser at der mangler isolering under vores altan og samme sted indenfor også en kuldebro. Der har jeg ingen mulighed for at gøre noget?

Vil det være en fordel at få andre til at se på huset?

skal jeg begynde og isolere så kommer jeg jo ikke langt for 15.000 kr selv.

Vores hulmur er ca 14 cm tyk så der er jo plads til en god gang isolering og flamingo kuglerne vælter ud hver gang der skiftes vinduer eller andet i huset.

Løse "flamingo" kugler købes bl.a. i en almindelig tømmerhandel, f.eks. Jackon kugler 3-5 mm, i poser a 100 Liter og 500 Liter. Nogle steder til omkring 1 kr./Liter.

I min optik vil det være nærmest tåbeligt at udskifte alle kuglerne med papiruld. Det eneste det hjælper på er formentlig "højre baglomme"  

Du kommer meget langt ved et materiale indkøb på ca. 5.000 kr.

Hvis man skal isolere en hulmur er mit råd polystyren med lim iblandet så det ikke sætter sig, men brug i hvert fald ikke papiruld (gamle aviser i en fugtig hulmur ??).

Jeg er enig i tidligere indlæg med at det ikke er noget afskrækkende i dine termografibilleder.

GSH: men syntes det ser ud til at der mangler isolering flere steder i hulmuren så jeg vil kunne spare penge på varmeregningen eller ?

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis