"Slibning" af fil

Hvad er det for noget syre man skal bruge for at "slibe" en metalfil? Hvor længe skal den være i?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det har jeg aldrig hørt om, normalt bruger man en filebørste, eller et stykke metal, hvis det er en enkelthugget.


Vi prøver igen, i morgen --

Filebørsten sliber jo ikke filen, den renser den bare.

Fandt noget her: https://www.wonkeedonkeetools.co.uk/files/how-to-sharpen-a-file/

Det er åbenbart svovlsyre man skal bruge, men det kunne være interessant at høre fra nogen der havde prøvet det.

Æh. Ruster den ikke?


Elektronikteknikeren

Man kan ikke slibe en fil vha. væsker.

Bedre at rense filen mekanisk eller at købe en ny fil. 

Nu skal man jo ikke tro på alt hvad man læser på internettet men der findes ret mange der siger at det er sådan man gør og i denne video ser det ret effektivt ud:

https://www.youtube.com/watch?v=rRakH7TrE2E

Men Thomas_Mygind du har måske prøvet det?

@Gregeren: Nej, når man neutralisere syren ruster den ikke.

Annonce

Clickbait - det renser blot.. det "sliber" ikke.. men hvorfor prøver du det ikke bare..??

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Det bliver jeg vist også nød til

Uden og vide det, tænker jeg at det der sker er at  syren ætser noget af metallet væk, og derved skaber nogle “krater”/ fordybninger i filen, som derved kan bruges til file med - hvor holdbar løsningen er i længden ved jeg ikke 😊

Købte for nogen tid siden, en del snit-bakke/tappe, som var meget rustne.

Spurgte i en andet fora, hvordan jeg fjernede rusten, og blev frarådet "elektrolyse" og syrebad, da skarpe kanter er mest udsat for ætsning.

(jeg satte det hele i blød i diesel, i godt en måneds tid, det løsnede rusten, så den var nem at fjerne)

Men har man en gammel ubrugelig fil, sker der jo ikke noget ved at give den et syrebad.

Men vil også tro, at har det en effekt er det fordi syren fjerner rust og andet, og ikke at det skærper filens skær.


Vi prøver igen, i morgen --

Har du overvejet hvor mange nye file du kan købe for den pris du skal betale for syren. Med det kenskab jeg har til skærende værktøj, giver det absolut ingen mening. For at æggen på et skær skal holde, skal overfladen være glat og det er den ikke ved ætsning, så jeg tror ikke den holder længe, efter et syrebad. Hvis du alligevel går igang, så gør det endelig ude i det fri, for syredampe af den styrke, kan ødelægge elektronikkomponenter i dine apparater.

Hilsen Johnny


Johnny cnc
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis