Skubbe en hæk

Hej. 

Da vi har lavet om i haven er vores liguster hæk kommet til at stå lidt forkert. Den er plantet for 3 år siden. Jeg havde tænkt jeg ville grave en rende på den ene side af hækken ned til bund af rodnettet og så "trække" planten ca 20 cm til den ene side. Dække jorden til og så ellers vande godt. Jeg ville gøre det nu. 

Som udgangspunkt er det vel aldrig godt at flytte en hæk men tror i at hækken kan overleve flytningen. Den er nok groet noget sammen så tænker den kan rykkes i ok klump så rodnettet så vidt muligt bevares. 

Nogle bud på om det går galt eller kan det gøres uden den store risiko?


10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det vil jeg mene du fint kan, hvis du gør det styk- og etapevis.   

Der er ingen grund til at vande nu, bare du sørger for at rødder stadigvæk har god jordkontakt efter flytningen. 

..eller ved at træde jorden godt fast omkring rodklumpen.   For hvis "vande godt" på denne her årstid betyder rigeligt med vand, risikerer man at det hele sejler og kommer til at stå ustabilt.  

Hækken har først brug for vand om 2 måneder. Til den tid har den etableret nogle fien rødder til erstatning for dem der er ødelagt. 

Jeg ville ikke skubbe flere planter over på en gang, men grave op og flytte planter enkeltvis. Det andet bliver for usikker.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Ok. Tak for svar. Altid rart med at andre erfarne kan støtte op om ens idé🙂 

Lige en ting. Hvad kan der ske ved f. Eks at flytte eks 15 m på en gang? Vi tramper jo jorden ned igen så det bliver så kompakt som muligt som når man planter. 

Annonce

du kan godt trække den til side med en rendegraver og en bred skovl. Gjorde eg selv for et par år siden

Flytte en ligusterhæk 20 cm  , ja så har man set det med , ligusterhække bliver 40-60 + cm tykke , så lad endelig hækken stå , og klip den kun i den ene side , så vil midten af hækken hurtigt være 20 cm fra hvor roden står....................


Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

En smal elegant hæk er ligeså tæt som en bred træls hæk.   

Det har noget at gøre med en skel linie... Ja der skal lægges kræfter i💪

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis