Fastgroet radiatorventil

Hej,

Ville bare høre hvad erfaringerne er med at få nye readitorventiler hvis man har ventiler der har tendens til at gror sammen om sommeren?

Sagen er, at jeg bor i en forening med ældre radiatorere og der er mange der ikke selv kan fikse sådan noget, så for dem er det et stort problem når radiatorventilerne vokser sammen hen over sommeren. Tanken var så, at skifte alle radiatorventilerne en gang for alle, men hvis nye ventiler gør det samme, så er man jo lige vidt. Har i nogen erfaringer med det?

vh

25 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Det er nok billiger kun at skifte pakdåsen, i stedet for helt nye radiatorventiller (og termostater), med mindre de er tudsegamle. 

Hmm, De er tudse gamle, men det er som regel heller ikke pakdåsen der vokser fast. Det er ventilen inde bag ved. Desværre er systemet så gammeldags at der ikke kan lukkes for vandet til radiatorerne, så når der bliver tilkaldt en håndværker, for at få gang i en fastgoet ventil, så tapper de vandet af anlægget, skifter ventilen og fylder vand på igen. Det koster flere tusinde hver gang. Det er totalt uholdbart, men som sagt er ? så, om det i det hele taget hjælper, at skifte ventilerne. Hvis de vokser sammen på samme måde som dem vi har, så er vi jo lige vidt.

Hos os er ventilerne over 35 år gamle, og vi har aldrig haft problemer med fastgroede ventiler. Vi stiller næsten aldrig på ventilerne, men lader dem arbejde selv. Om sommeren lukker jeg af for radiatorvandet på "sommerventilen", uden samtidig at lukke for termostatventilen. Det bevirker at ventilerne også om sommeren vil åbne for ventilerne i lidt koldere perioder.

Jeres problem er sikkert at der ikke lukkes for vandet om sommeren, og at beboerne skruer helt ned for radiatorventilerne for at spare på varmen. Det bevirker at ventilerne ikke "arbejder" og dermed gror fast. Det vil være en god ide nogle gange hen over sommeren at åbne, og lidt senere igen lukke for samtlige radiatorventiler. Nye ventiler vil helt sikker reducere problemet, men ventilmotion vil altid være godt.


Søren O

Hos os er ventilerne over 35 år gamle, og vi har aldrig haft problemer med fastgroede ventiler. Vi stiller næsten aldrig på ventilerne, men lader dem arbejde selv. Om sommeren lukker jeg af for radiatorvandet på "sommerventilen", uden samtidig at lukke for termostatventilerne. Det bevirker at ventilerne også om sommeren vil åbne for ventilerne i lidt koldere perioder.

Jeres problem er sikkert at der ikke lukkes for vandet om sommeren, og at beboerne derfor skruer helt ned for radiatorventilerne for at spare på varmen. Det bevirker at ventilerne ikke "arbejder" og dermed gror fast. Det vil være en god ide nogle gange hen over sommeren at åbne, og lidt senere igen lukke for samtlige radiatorventiler. Nye ventiler vil helt sikker reducere problemet, men ventilmotion vil altid være godt.


Søren O

Har du ikke et billede af ventilen? Hvis det er en Danfoss radiatorventil, er det ikke nødvendigt at skifte ventilen for at få den i gang igen. Man skruer pakdåsen af og motionerer membranen inde bagved og det kører igen. Hele operationen varer 10-15 minutter. Det hele gøres uden at tappe vandet af anlægget.


fase
Annonce

Ok, hvis det er inde bagved så er det ventilfjedreren som påvirker membranen der skal motioneres. Se her: https://vvsviden.dk/skift-pakdaase-i-radiatorventil/

Vi ved godt hvad der er galt og -Jeg- kan godt finde ud af at løse det. Jeg gør det næsten hvert eneste år. Men mange af beboerne i ejendommen kan ikke finde ud af det og hver eneste år er der så brok over at de skal betale for at få en håndværker ud og lave det for dem. Forståeligt nok. Den omvendte model med at ejendommen betaler håndværkere er også afprøvet og så går der i den grad inflation i at få håndværkere ud, så det er der lukket ned for.

Tanken var derfor at man (jeg er næstformand) kunne få ejendommen til at betale for at skifte alle ventilerne en gang for alle. Det taget jo ikke mange minutter når først vandet er tappet af, men så melder spørgsmålet sig om om nyere ventiler gør det samme? (sætter sig hen over sommeren hvis folk glemmer at åbne ventilen når der bliver slukket for varmen). Så er vi jo lige vidt.

Det er min erfaring, at også nye ventiler kan sætte sig fast, når de ikke bliver brugt i lang tid. Det sammenholder jeg så med, at Danfoss i deres automatik har en styring, der åbner ventilen i nogle minutter en gang om ugen. Det skulle forbygge fastgroning af ventilsædet. Hvis der bliver lukket for varmen udenfor fyringssessionen, kunne man opfordre beboerne til at lade termostatventilerne blive stående på den indstilling, der bruges i fyringssessionen. Ventilen vil så kalde på varme på tider, hvor temperaturen er under den indstillede temperatur. Det vil typisk forekomme om natten, hvor temperaturen til er under f.eks. 20°C.


fase

Alle ventiler sætter sig over tid. Nu ved jeg ikke hvor mange lejligheder det drejer sig om - men nu de har en flink handy næstformand, tænker jeg du og måske et par andre kunne afse lidt tid og afhjælpe problemet hos dem der ikke kan finde ud af det, det er jo hurtigt klaret, i stedet for at hyre dyre vvs-håndværker.   

Jeg vil gerne indskyde en bemærkning her. I forbindelse med skift af oliefyr for 7år siden blev alle radiatorventiler undtagen en skiftet til Danfoss de nyeste. jeg er enormt skuffet over dem, havde virkelig ventet noget bedre. Allerede efter et år var den gal igen. Den pind som skubber på ventilfjederen gror fast inde i messinghuset og det er også om vinteren når det skifter i temp. Pludselig er der ikke noget varme når det bliver koldt, fordi de igen igen har sat sig fast.  Der sætter sig en lille hård ring omkring stiften som låser og det selvom jeg, når jeg har renset dem, smør dem med en anelse siliconefedt. Det er virkelig sørgeligt at Danfoss efter så mange år ikke er blevet bedre. Og så den sidste ventil som nu har siddet der i 20år og altid har fungeret uden at blive rørt eller motionetret er en Landis&Gyr. Desværre ser det ikke ud til at de fås mere.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Der er yderligere 15 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis