Nyt tag men kan spær holde

Findes der nogen her som har skiftet tag på en parcelhus fra 1984 og at spærene så skulle forstærkes

Min plan er nyt teglstenstag JacobiZ5 på mit hus som har IBF tagsten på idag , men da reglerne for spær er blevet opgraderet siden 1984 må jeg kun lægge let tag på idag

Huset er med 25 grader gitterspær spærhoved 120x45 spærfod og tænger er 95x45 mm der er en afstand på 6,9 mtr. mellem indermurene , mit problem er så at efter TRÆ59 skal spærfod være 120x45 mm  , så jeg vil meget gerne høre om nogen har været ude for at spær kunne forstærkes , og hvad der blev gjort ,og om der er nogen man kan henvende sig til med erfaring inden for dette

Jeg ved godt at en bygningsingeniør kan lave statisk beregning , og han vil nok sige at spærene ikke er stærke nok , men det jeg er mest ude efter er , hvordan kan de forstærkes på en nem måde

Et par flasker rødvin vil jeg også gerne give , hvis der kommer en nem og smart løsning


19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Man skruer reglar eller spærtræ på siden af de svage emner.


 

uldal skrev den 21-02-2019 17:48:34

Man skruer reglar eller spærtræ på siden af de svage emner.

 Vil det sige jeg skal skrue 120x45 mm spærtræ på siden af spærfoden , troede måske jeg kunne klare det med galvaniseret vindkrydsbånd , imellem til at holde sammen på spær

Måske jeg bare spørger dumt, men er det virkelig sådan, at et skift fra tunge betonsten til lettere teglsten kræver forstærkning?


Dan

"Australian beer is like making love in a canoo - it is fucking close to water"
Dan H skrev den 21-02-2019 18:55:39

Måske jeg bare spørger dumt, men er det virkelig sådan, at et skift fra tunge betonsten til lettere teglsten kræver forstærkning

Jacobi z5 tegl tagsten er lidt tungere end IBF betontegl , man skal jo også bruge kraftigere lægter idag så hvis det skal laves med nuværende regler , skal det være sådan 


 

Du kan jo også lægge nye spær op.


 

Nogle Teglleverandører udfører gratis efterberegning af spær, hvis/såfremt man køber deres tegl. Har du spurgt hos din "Tømmerhandel"?

Nogle Teglleverandører har specielle forstærkningsbeslag for brug på eksisterende spær. Det er for det meste i samlingen over remmen og i kip disse beslag bruges.

uldal skrev den 21-02-2019 19:45:42

Du kan jo også lægge nye spær op.

 Ja men det vil jeg ikke , så må det jo blive eternittag   

 

Nu er det jo sådan, at tabelopslag er på den sikre side, og det kan være en nøjagtig ingeniørberegning, viser at dine spær er stærke nok, eller kun har behov for mindre forstærkninger.

Overordnet findes der masser af pæne tegl der også er lettere end Jacobi Z5 - men overordnet er der ihvertfald to betragtninger man bør gøre sig.

1) Betonsten på gitterspær af 120mm træ vil næsten uvægerlgit have sat sig lidt siden det er lagt op - dvs for at få en lige tagflade og tagryg skal den rettes op (ellers ligner får fladen form som en banan og tagryggen har pukler) - dette gøres vha påforing på siden af eksisterende spær og samtidig bliver spæret stærkere.

2) Der er jo nok krav om ifm udskiftningen af taget at der efterisoleres til en minimumsstandard. Dvs at for at få plads til isoleringen, vindbræt, fodplade etc så skal tagfladen løftes alligevel, Dette gøres OGSÅ vha påforing til eksisterende spær.

Vil du lave det hele selv eller har du allieret dig med en tømrer til den del der kræver håndelag og gefühl? Både tømrer og en hvilken som helst seriøs tømmerhandel med en ordentlig rådgiver (de vil jo gerne sælge dig materialerne) har også kontakt til dem der producerer tegl og begge dele bør kunne stå inde for en sådan beregning - det er en relativ triviel opgave indenfor faget og absolut ikke raketvidenskab.

/BOFH


Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis