Indvendig isolering, huller i væggen?

Meget muligt et dumt spørgsmål, men det jeg har læst mig til omkring indvendig efterisolering er, at dampspærren skal være på den varme side. Men hvad så når man borer huller til ophæng osv, borer man så ikke hul i dampspærren? Så er den da ikke tæt længere?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Man har jo enten en forskalling eller 45x45 ragler mellem dampspærren og gipsen.

Så har man frirum til at trække strøm, lave stikkontakter og hænge ting op. 


Mvh. Christian M
 

MLU skrev den 20-02-2019 05:29:22

Lige præcis Christian 👍😊

Og så må dampspærren ikke være længere inde end en tredjedel.. Så husk du får en noget tykkere væg

 For lige at præcisere dette, så menes der at dampspærren maks må være 1/3 del inde i isoleringen. Hvis du eksempelvis har 100 mm isolering (som er det du maks må putte i en forsstsvæg, som jeg har forstået det. Det har noget med dugounktet at gøre), så må isoleringen maks være 33 mm inde i væggen på den varme side, så der er 66 mm ud mod ydervæggen. 

Dog kan du ikke få 33 mm isolering, så være sikker og placer dampspærren inderst. 

Så ser det sådan ud:

- Gips

- 45 x 45 mm reglar 

- Dampspær

- 50 mm isolering mellem træ- eller metalkonstruktion. 

- 50 mm isolering mellem konstruktionen og ydervæggen, så konstruktionen IKKE har forbindelse til ydervæggen. Dette kan give kuldebroer og kondens! 


Mvh. Christian M
 

Tusind tak for de gode og hurtige svar!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis